CBS armoede dashboard

CBS armoede dashboard

Voor het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) hebben wij, Camiel Colen, Bryan Meesters en Michel Krist, een project uitgevoerd over armoedecijfers. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het CBS gevraagd om een dashboard te ontwikkelen over armoede. Aan ons dus de taak om de juiste vorm voor het dashboard te ontwerpen. De onderzoeksvraag van dit project luidt: Hoe kan het CBS het armoede dashboard vormgeven op basis van haar doelgroep? We zijn voor dit project opgenomen in de afdeling Creatie waarbij Darren den Boer onze opdrachtgever vanuit het CBS is. Het CBS verzamelt en publiceert statistische informatie over de Nederlandse samenleving in opdracht van de overheid.

Relevantie en definitie

De reden dat er steeds meer vraag is naar armoedecijfers is omdat armoede al jarenlang stijgt in Nederland en ook wordt verwacht dat deze blijft stijgen (NOS, 2023). Dit is de afgelopen twee jaar alleen maar erger geworden door de recente inflatie en andere financiële ontwikkelingen. Tijdens de afgelopen verkiezingen was armoede dan ook een belangrijk punt. Om te kunnen meten wat precies armoede is en wat niet, heeft het CBS een definitie opgesteld: Bij armoede heeft een huishouden te weinig geld voor een vastgesteld minimum aan uitgaven. Bij een huishouden kan het gaan om één of meerdere personen. Als minimum gebruikt het CBS de lage-inkomensgrens. Bij het bepalen van de kans op armoede kijkt het CBS ook naar andere gegevens: hoelang mensen beneden de inkomensgrens zitten, hoeveel vermogen ze hebben, hoe hoog hun vaste lasten zijn en hoe ze zelf denken over hun situatie.

Doelgroep

De doelgroep van dit project zijn de beleidsmakers en de statistisch onderzoekers die beide werkzaam zijn bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Uit de data die binnen het CBS is ingezien, blijkt dat van de beleidsmakers 30% verwerkte data wil zien en 50% data snel wil kunnen fact-checken. Van de statistisch onderzoekers wil 67% tabellen kunnen aanpassen en 80% microdata kunnen bemachtigen. Om een dashboard te maken dat beide doelgroepen aanspreekt, moeten er dus duidelijke en makkelijke cijfers te zien zijn, maar ook snel complexere data beschikbaar zijn.

Dataresearch en prototype

Het CBS heeft eerder een datasprint gedaan over armoede en daaruit zijn veel datalinks verzameld met alle armoedecijfers. Deze hebben wij doorgespit, en daaruit is een categorisering voortgekomen waar drie hoofdcategorieën met bijbehorende subcategorieën zijn geformuleerd. Nadat we deze categorisering hadden verbeterd naar aanleiding van feedback, zijn we begonnen met het maken van schetsen en het ontwikkelen van het dashboard. Ook hebben we de data voor de hoofdcategorieën geanalyseerd en toegevoegd. Na verschillende schetsen en versies is het uiteindelijke dashboard ontstaan:

Het uiteindelijke eindproduct hebben we in Figma uitgewerkt. Op die manier kan er vanuit het dashboard op alle categorieën worden geklikt, waar er automatisch naar de juiste subcategorie wordt verwezen. Hierdoor hebben wij een live prototype aan het CBS kunnen aanleveren. Via deze link kan het prototype worden bezocht.

About The Author