De Nationale Studenten Enquête in woord én beeld

De Nationale Studenten Enquête in woord én beeld

Opdrachtgever, opdracht en onderzoeksvragen

Trajectum brengt nieuws over de Hogeschool Utrecht. Met dagelijkse berichtgeving, columns, interviews, achtergronden, foto’s, video’s en podcasts voor studenten en medewerkers. In opdracht van Trajectum onderzochten we de Nationale Studenten Enquête (NSE), met een specifieke focus op de voltijd bacheloropleidingen (2023) van de HU.

Binnen dit project stonden de volgende onderzoeksvragen centraal:
– Welke opleidingen binnen de HU zijn het beste/slechtste?
– Hoe zijn de NSE-scores van opleidingen in de loop der jaren veranderd?
– In hoeverre representeert de uitslag van de NSE de opleiding van studenten?

Totstandkoming en het product zelf

Om bovenstaande vragen te kunnen beantwoorden hebben we het NSE-dashboard geraadpleegd en het NSE-benchmarkbestand opgevraagd. Hier hebben we verschillende data-analyses op losgelaten. Daarnaast hebben we gekeken naar wat het doel is van de NSE, hoe het werkproces in elkaar zit en wat maakte dat er in 2019 en 2020 geen enquête was afgenomen.

Na het verzamelen van de gegevens, zijn we overgegaan tot het vormgeven van onze bevindingen. Via een brainstormsessie en mindmap hebben we diverse schetsen gemaakt, deze uitgewerkt tot meerdere prototypes en voorgelegd aan onze opdrachtgever. Op basis van de feedback zijn we uitgekomen op een eindproduct.

De resultaten van ons onderzoek hebben wij verwerkt in verschillende datavisualisaties. Daarin is onder andere gekeken naar hoe de HU scoort in de NSE en over welke opleidingen studenten het meest en minst tevreden zijn.

Daarnaast hebben wij ook een interactieve grafiek gemaakt zodat HU-studenten kunnen zien hoe hun opleiding en andere opleidingen de afgelopen drie jaar hebben gescoord binnen de NSE.

Ten slotte hebben wij nog een bijpassend artikel geschreven. Hierin worden de NSE-cijfers van de HU kort besproken en wordt uitgebreid ingegaan op het verhaal achter de cijfers. Daarvoor hebben we interviews gehouden met zeventien studenten en hen gevraagd naar hun visie op de NSE en welke aspecten in de NSE-meting ze het belangrijkst vinden. Bij studenten die behoorden tot de top-5 van hoogst en laagst gescoorde opleidingen zijn we dieper ingegaan op de vraag in hoeverre de uitslag van de NSE hun opleiding representeert.

Conclusie

De prestaties van de HU in de NSE tonen ruimte voor verbetering. In vergelijking met het landelijk gemiddelde scoort de HU daaronder. In 2016 had de HU de hoogste score (3,8) in de NSE, maar in de afgelopen drie jaar is er een lichte daling te zien, met een constante score van 3,5.

De opleiding Vaktherapie scoort het hoogst en de opleiding tot leraar Frans scoort juist het laagst. In de beoordeling van de HU springen twee onderwerpen eruit: ‘betrokkenheid en contact’ worden het hoogst gewaardeerd (3,61), maar ‘toetsing en beoordeling’ (3,39) vormen een verbeterpunt.

De vraag in hoeverre de NSE-uitslagen de opleidingen representeren, roept diverse meningen op onder studenten. Terwijl sommigen volmondig instemmen met de NSE-score, herkennen anderen zich totaal niet in het cijfer. Daarnaast uiten veel studenten bezorgdheid over een mogelijk vertekend beeld door onvoldoende deelname. Kortom, de variëteit aan standpunten maakt het lastig om de NSE als dé graadmeter voor elke opleiding te zien.

Over de auteur