Afgelopen maanden is er vanuit de minor Datavisualisatie en Infographics samen gewerkt tussen studenten en TLN, Teaching & Learning Network. Er is onderzoek gedaan naar programmatisch toetsen en een manier om dit visueel in kaart te brengen.
Binnen de Hogeschool Utrecht wordt programmatisch toetsen steeds vaker geïntroduceerd bij instituten en opleidingen. Het is een toetsingssysteem dat zich richt op de lange leer- en ontwikkelijken van studenten waarin de praktijk en het einddoel centraal staan.
Een visuele houvast bij het voeren van gesprekken over programmatisch toetsen is wat TLN verder wilde onderzoeken. Gebaseerd op enquêtes, deskresearch en dataonderzoek is er een stroomdiagram gecreëerd. Dit stroomdiagram moet het gesprek tussen TLN en examencommissies over programmatisch toetsen ondersteunen.
Met behulp van het design thinking proces is er onderzoek gedaan en een eindproduct gecreëerd. Het stroomdiagram kan bekeken worden om meer te begrijpen wat programmatisch toetsen kan betekenen binnen het leersysteem van een opleiding. De termen zijn aanklikbaar en moeten doorverwijzen naar een verdere verdieping van de onderdelen van programmatisch toetsen.
Om het onderzoek te onderbouwen is er een enquête over programmatisch toetsen verspreid onder docenten van verschillende instituten van de Hogeschool Utrecht. Hieruit zijn verschillende interessante punten naar voren gekomen die verwerkt zijn in het eindresultaat.
Pleuni Van Dijk, Rein de Jong, Levi Verhoef, Saar Jansen