TikTok, de app voor uit alle generaties, voor verschillende doeleinden en wereldwijd.

TikTok, de app voor uit alle generaties, voor verschillende doeleinden en wereldwijd.

Wat is TikTok voor app?

Als je TikTok niet kent, heb je denk ik onder een steen geleefd. De gemiddelde gebruiker opent TikTok 19 keer per dag. Het is een platform waar (korte) filmpjes en foto’s kunt publiceren. Je kan van veel filters en effecten toepassen, om het af te maken kan je er nog een leuk muziekje onder zetten. Misschien voor veel mensen erg bekend van vroeger. Dit kan goed kloppen, want vroeger heette de app Musically. Het doel van de meeste mensen is natuurlijk viraal gaan.

Eigenlijk kan je wel zeggen dat TikTok de wereld heeft veroverd. De app wordt gebruikt door groepen van alle leeftijd categorieën. De meeste mensen op het platform zitten in de leeftijdscategorie 18 t/m 24 jaar, maar de Boomers zijn ook zeker actief. In Nederland zitten er maar liefst 4,3 miljoen gebruikers op TikTok, waarvan 3,5 miljoen dagelijks actief is. Dit is ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking

Je zou bijna denken dat TikTok het populairste platform van Nederland is, toch valt dit dan nog tegen, de app staat namelijk op plek 7 in de ranglijst.

Waar wordt TikTok vooral gebruikt? 

Er blijft een stijgende lijn in het aantal gebruikers, ook wereldwijd. Wereldwijd maken 1,4 miljard mensen gebruik van het platform. In heel veel landen is het platform populair. Op dit moment is het platform te gebruiken in 155 landen en 75 talen. Al deze gebruikers openen vooral deze app voor grappige of vermakelijke content, we hebben het hier over 78,9%. De top 10 landen die het meeste gebruik maken van TikTok is hieronder weergegeven. Hiervoor zijn de relatieve cijfers gebruikt. Het aantal inwoners is tegenover het aantal TikTok gebruikers gezet. Hieruit is gekomen dat Saudi-Arabië relatief gezien veruit de meeste TikTok gebruikers kent. Verder is te zien dat het continent Azië een belangrijke rol speelt als het gaat om het aantal TikTok gebruikers.

TikTok is niet alleen vermaak

Het gaat er nu over dat TikTok vooral voor vermaak is, maar dat is zeker niet waar. Veel bedrijven zien ook kansen met het gebruik van de app en dit zetten ze op meerdere manieren in. Een paar voorbeelden hiervan is het delen van hun dagelijkse verhalen, het promoten van producten of diensten. Vaak geven ze ook een kijkje in het bedrijf, hoe gaat het er allemaal aan toe. Daarnaast wordt marketing doormiddel van influencers ook ingezet, dit is vooral om het bereik te vergroten.

Douyin VS TikTok

TikTok is alleen te gebruiken buiten China, vandaar dat China niet kan worden meegenomen in de top-10 TikTok gebruikers ondanks de enorme bevolkingsomvang. Voor de Chinezen is er een versie van TikTok, genaamd Douyin, die alleen binnen China kan worden gebruikt. Binnen deze versie worden een ander soort filmpjes vertoond dan op TikTok. Ook is er een maximum per gebruiker aan tijd die je kan doorbrengen op Douyin, die ontbreekt bij TikTok. Douyin is veel positiever vergeleken met TikTok. Het algoritme van TikTok laat vaak negatieve filmpjes zien, zo blijkt uit het onderzoek van Daily Mail. Douyin gebruikers krijgen een heel ander soort filmpjes te zien. Denk aan filmpjes van studerende kinderen, kinderen die met wetenschappelijke experimenten bezig zijn en anderen helpen. Douyin is in China verruit het grootst, met een totaal van 800 miljoen gebruikers volgens de Volkskrant.

Janat Ali, Anna Spits, Joram Willemse

Over de auteur