Er gaat geen maand voorbij zonder dat social media op een bepaalde manier onder vuur komt te liggen. Neem bijvoorbeeld het nieuws van een Australische minister die een verbod wil voor kinderen, of een onderzoek van Hart van Nederland waaruit blijkt dat een groot deel van de Nederlanders vóór de minimumleeftijd al op verschillende platformen is te vinden. Ondanks al deze negatieve reclame blijft het onverminderd populair.
Dat blijkt uit gegevens van Statista. Whatsapp staat – misschien niet geheel verrassend – aan kop met bijna twaalf miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland. De koppositie van Whatsapp is nooit bedreigd, maar qua gebruikersaantallen zijn er in de afgelopen acht jaar bijna vijf miljoen gebruikers bijgekomen. Ook weinig verrassend: TikTok heeft een grote opmars gemaakt sinds 2019 en kan nu ongeveer drie miljoen dagelijkse gebruikers.
Dalingen
Tussen 2022 en 2023 zijn er ook platformen gedaald. Dit was het geval voor Twitter (tegenwoordig bekend als X), LinkedIn en Facebook. Facebook heeft van deze platformen nog altijd de meeste dagelijkse gebruikers: iets meer dan zes miljoen. Ondanks de vele ophef heeft het er niet veel van weg dat het aantal gebruikers van social media omlaaggaat. Onder de dataverantwoording kan je de grafiek inzien.
De gebruikte dataset is gevonden op de website van Statista. De dataset is terug te leiden tot Newcom, de daadwerkelijke bron van de data. Newcom is een onderzoeksbureau dat jaarlijks een onderzoek doet naar het gebruik van social media in Nederland.
Vanwege de lage cijfers zijn BeReal, Tumblr en Pinterest niet meegenomen in onze dataselectie. Verder is de dataset onbewerkt. De getallen in de dataset staan voor het aantal miljoenen gebruikers dat dagelijks actief is op een platform. Dit is jaarlijks bijgehouden tussen 2016 en 2023.
Van TikTok waren geen gegevens beschikbaar voor 2020. Dit is het jaar waarin deze app live ging in Nederland als opvolger van Musical.ly, maar van laatstgenoemd platform zijn geen cijfers beschikbaar over de periode daarvoor.