Sociale Media in China: Een wereld van verschil met het Westen

Sociale Media in China: Een wereld van verschil met het Westen

Figuur 1 Photo by Solen Feyissa on Unsplash

In China ziet het sociale medialandschap er totaal anders uit dan in het Westen, en dat heeft grotendeels te maken met het feit dat westerse platforms zoals Facebook, WhatsApp en Instagram verboden zijn in het land. Dit heeft geleid tot de ontwikkeling van alternatieve Chinese apps, die daardoor enorme populariteit hebben. De afbeelding toont een vergelijking tussen het gebruik van sociale media in China en Nederland, en de verschillen zijn opvallend.

In China is WeChat de absolute koploper, met bijna 90% van de bevolking als gebruiker, aldus Statista. WeChat is veel meer dan een simpele berichtenapp: het functioneert als een alles-in-één platform, van sociale media tot betalingen en zelfs e-commerce. Het is de ruggengraat van de digitale wereld in China. In Nederland neemt WhatsApp een vergelijkbare positie in, met een ongeveer even groot percentage gebruikers, maar de functionaliteiten blijven beperkt tot communicatie.

Interessant is ook het gebruik van Douyin (de Chinese versie van TikTok), dat in China door ongeveer 80% van de bevolking wordt gebruikt. In Nederland wordt TikTok slechts door ongeveer 40% van de bevolking gebruikt, wat een opvallend verschil is in populariteit tussen de twee landen. Ondanks de wereldwijde opmars van TikTok, blijft de app in Nederland duidelijk minder populair onder de gehele bevolking.

Verder is het gebruik van Facebook in Nederland nog steeds significant, met bijna 70% van de bevolking als gebruiker. Dit staat in contrast met de afwezigheid van Facebook in China, waar het platform verboden is en volledig vervangen wordt door lokale alternatieven zoals Weibo en Xiaohongshu. Over deze platformen wordt veel geschreven, onder andere door de BBC en Forbes.

Kortom, het Chinese sociale medialandschap is uniek, functioneel en diep geïntegreerd in het dagelijks leven van de bevolking. Terwijl Nederland vooral leunt op wereldwijde platforms, heeft China zijn eigen digitale wereld gecreëerd waarin lokale apps domineren.

Verantwoording
Dit artikel gaat over sociale media in Nederland en China. De gebruikte gegevens voor de tekst en de grafiek zijn afkomstig van Statista. Hier is gemeten welke sociale platformen er gebruikt werden door hoeveel procent van de bevolking in het derde kwartiel van 2023. De data is tot stand gekomen door metingen en enquêtes van experts onder de bevolking. Hierbij is er met vragenlijsten online geprobeerd om een representatief beeld te vormen over de gehele bevolking van het land. Vervolgens zijn de uitkomsten opgeschaald naar het totale percentage van de gehele bevolking mits het overeenkomt met de uitkomsten van de vragenlijsten.

Om de data te visualiseren is gebruik gemaakt van een radar grafiek, hiermee is over de verschillende platformen in Nederland en China informatie terug te vinden over het percentage van de bevolking die een app gebruikte in het derde kwartiel van 2023. Ook is er met de bekende iconen van de desbetreffende geprobeerd om het onderwerp te verduidelijken. Deze iconen zijn afkomstig van Wikipedia en daarmee vrij te gebruiken.
Er is voor deze vorm van visualisatie gekozen omdat de verschillende platformen op deze manier goed vergelijkbaar zijn en er met 5 categorieën makkelijk te zien is wat het percentage is die de platformen halen. Ook de plaatsing van vergelijkbare platformen op dezelfde plek in de verschillende grafieken was een aanleiding om voor deze vorm van visualisatie te kiezen.

Over de auteur