Elektrische auto’s aanschaffen voor minder fijnstof, merk je er zelf iets van?

Elektrische auto’s aanschaffen voor minder fijnstof, merk je er zelf iets van?

Veel mensen schaffen een elektrische auto aan in de verwachting daarmee bij te dragen aan een vermindering van de uitstoot van fijnstof. Zo ook Matthieu, die vertelt: “Ik heb een elektrische auto gekocht omdat ik dacht dat het goed zou zijn voor het milieu en de luchtkwaliteit in de stad. Maar eerlijk gezegd merk ik er niets van. Er is nog steeds veel ander verkeer dat de lucht waarschijnlijk vervuilt.” Wij hebben onderzoek gedaan naar het aantal laadpalen en elektrische auto’s per buurt en de bijbehorende fijnstofconcentraties. De resultaten tonen aan dat er geen significante verschillen zijn in fijnstofniveaus tussen buurten met veel en weinig laadpalen of elektrische voertuigen. Dit wijst erop dat andere bronnen van luchtvervuiling, zoals traditioneel gemotoriseerd verkeer en industriële uitstoot, een grotere invloed hebben op de luchtkwaliteit.

Voor het onderzoek is gebruik gemaakt van fijnstof data die verzameld is door Snuffelfiets. Daarnaast is er data over laadpalen en het aantal elektrische auto’s gebruikt, verzameld door de gemeente en provincie Utrecht. De resultaten van de vergelijking van verschillende buurten zijn te zien op de onderstaande kaart. 

Conclusie

De conclusie luidt dat de uitstoot van fijnstof door andere bronnen zodanig groot is, dat de aanwezigheid van elektrische auto’s in de stad op dit moment geen meetbare vermindering van de fijnstofconcentratie teweegbrengt.

Desondanks blijft de gemeente Utrecht inzetten op het stimuleren van elektrisch vervoer. Zo heeft de gemeente plannen opgesteld om tegen 2030 het aantal openbare laadpalen in de stad aanzienlijk uit te breiden. Dit moet ervoor zorgen dat er voldoende laadmogelijkheden zijn voor alle elektrische auto’s, bestelbussen en vrachtwagens die in de toekomst gebruikmaken van de stedelijke infrastructuur. De grafiek hieronder geeft een overzicht van de geplande uitbreiding van het laadnetwerk per wijk. Deze plannen maken deel uit van het bredere beleid voor elektrisch vervoer van de gemeente, dat gericht is op het behalen van duurzaamheidsdoelen. Meer informatie over dit beleid is beschikbaar op de gemeente Utrecht.

Ondanks dat je zelf misschien niets zal merken van het feit dat je met je auto minder fijnstof uitstoot, zal je de komende jaren wel steeds meer openbare laadpalen kunnen vinden om je auto op te laden.

Prognose voor de groei van reguliere laadpunten bron: GemeenteUtrecht

Verantwoording

Voor de Snuffelfiets is gebruik gemaakt van fijnstofdata van 2020 tot 2024, met gemiddelden van de maanden april en mei, omdat deze maanden buiten het stook- en barbecue-seizoen vallen. De hoeveelheid beschikbare data varieert per buurt, aangezien deze afhankelijk is van het aantal mensen dat met een Snuffelfiets-sensor door de buurt heeft gefietst.

Het percentage zero-emissie en hybride auto’s is per postcode geregistreerd. Omdat Lombok-Oost en Lombok-West onder dezelfde postcode vallen, zijn de gegevens voor deze twee buurten gecombineerd en hebben zij dezelfde waarden gekregen.

Wat betreft het aantal openbare laadpalen per buurt is het aantal beïnvloed door de oppervlakte en het aantal inwoners. Daarom zijn buurten met een vergelijkbare oppervlakte en bevolkingsomvang vergeleken

Over de auteur