Verkeersdrempels en aparte fietspaden: hoe beïnvloeden ze het verkeersgedrag op de Jazzboulevard? Deze data gedreven analyse vergelijkt het verkeer op deze straat met andere straten zonder dezelfde veiligheidsmaatregelen.
De Jazzboulevard in Leidsche Rijn is een belangrijke doorgangsroute voor automobilisten en fietsers. De gemeente Utrecht heeft in 2022 verkeersdrempels aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren en de snelheid van automobilisten te verlagen (VARnws Leidsche Rijn, 2022). Het effect van deze drempels kan 2 jaar later gemeten worden, hebben de verkeersdrempels wel degelijk effect op het verlagen van de snelheid? De Jazzboulevard heeft voor fietsers ook een apart fietspad zodat ze niet in aanraking komen met automobilisten. Trekt een apart fietspad meer fietsverkeer aan?
Mijn analyse richt zich op twee aspecten: De gemiddelde snelheid van automobilisten en het aantal fietsers op drie verschillende straten. Er is onderzocht wat de impact is van de aangelegde verkeersdrempels op de gemiddelde snelheid op de Jazzboulevard door deze te vergelijken met de Romestraat en de Maskerbloemlaan. Op de laatste twee straten zijn geen snelheidsbeperkende maatregelen getroffen. Ten tweede wordt het fietsverkeer op de drie straten vergeleken om te meten of een apart fietspad invloed heeft op de grootte van het fietsverkeer.
In de bovenstaande grafiek is de gemiddelde snelheid te zien op drie straten. Duidelijk wordt hieruit dat de verkeersdrempels op de Jazzboulevard effectief zijn gebleken in het verlagen van de snelheid. Op de Jazzboulevard rijden automobilisten gemiddeld 30 km/u even snel als de aangegeven maximumsnelheid. In tegenstelling tot de Romestraat en Maskerbloemlaan, beide straten waar ook een maximumsnelheid van 30 km/u geld.
Gemiddeld wordt hier door automobilisten 43 km/u en 48 km/u gereden. Deze verhoogde snelheden laten zien dat verkeersdrempels een effectief middel zijn om de snelheid van automobilisten in woonwijken te beheersen.
In de grafiek hieronder wordt het effect van een apart fietspad op het fietsverkeer uitgebeeld. De Jazzboulevard is van de drie straten de enige straat met een fietspad naast de weg, op de andere twee straten rijden fietsers op de weg. Op de Jazzboulevard wordt op alle tijdstippen een hoger aantal fietsers gemeten, soms wel 4 keer zoveel als op de Romestraat en de Maskerbloemlaan. Het aparte fietspad biedt een afgescheiden ruimte voor fietsers, waardoor zij zich comfortabeler en veiliger voelen om deze route te nemen. Het verhoogde gevoel van veiligheid draagt ook bij aan duurzaamheid in de woonwijk omdat het pakken van de fiets in plaats van de auto beter is voor mens en omgeving. Het hebben van een apart fietspad draagt bij aan de fietsvriendelijkheid, veiligheid en duurzaamheid (Gemeente Utrecht, z.d.).
De resultaten van de gemaakte analyses duiden erop dat verkeersdrempels en fietspaden effectieve manier zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren in woonwijken. Door het aanleggen van verkeersdrempels wordt de gemiddelde snelheid van automobilisten teruggebracht naar de maximumsnelheid van 30 km/u. Door het hebben van een apart fietspad wordt veiligheid van fietsers beter gewaarborgd.
Verantwoording
De data voor de gemaakte analyses zijn vergaard via Telraam en bevatten snelheidsmetingen en fietsaantallen op specifieke tijdstippen gedurende een reeks maanden (Telraam, z.d.). Voor de snelheidsanalyse is gekozen voor vergelijkbare straten zonder verkeersdrempels (Romestraat en Maskerbloemlaan) om een duidelijk contrast te bieden met de Jazzboulevard. Bij de data over fietsers is de focus bewust gelegd op het effect van een apart fietspad, waarbij de Jazzboulevard opnieuw als casus dient.
De keuze om alleen data voor de komma te analyseren is genomen om consistentie te waarborgen en overbodige details te vermijden. Hoewel de data consistent is dient er rekening gehouden te worden met variabelen zoals seizoensinvloeden en verkeersdrukte op specifieke dagen. Deze beperkingen zouden invloed kunnen hebben op de interpretatie van de resultaten.
Deze beperking duidt aan dat een vervolgonderzoek nuttig kan zijn om langdurige patronen te bevestigen. De resultaten uit de gemaakte analyse bieden echter een goede eerste indruk over hoe de verkeersdrempels en een apart fietspad bij kunnen dragen aan de verkeersveiligheid en fietsgebruik. Dit kan waardevolle informatie opleveren voor toekomstige infrastructurele beslissingen.