25 jaar Hogeschool Utrecht in kaart brengen: een project voor Trajectum

25 jaar Hogeschool Utrecht in kaart brengen: een project voor Trajectum

Tijdens dit project hebben we gewerkt aan een opdracht voor Trajectum, het onafhankelijke journalistiek platform dat schrijft voor studenten van de Hogeschool Utrecht (HU). Onze opdracht was om onderzoek te doen naar 25 jaar HU, waarbij we zelf een specifiek onderwerp mochten kiezen. Na het overwegen van verschillende thema’s, besloten we ons te richten op de studieomstandigheden door de jaren heen. We wilden ontdekken of studeren in het verleden leuker, makkelijker of misschien wel toegankelijker was dan nu. Daarbij bekeken we niet alleen studievoorzieningen, maar ook sociale aspecten zoals activiteiten, studieverenigingen en kamerprijzen.

Tijdlijn
Om onze bevindingen op een aantrekkelijke manier te presenteren, hebben we voor een interactieve tijdlijn op een website gekozen. Deze tijdlijn maakt deel uit van het artikel dat we schrijven voor Trajectum. Lezers kunnen door de tijdlijn scrollen en onderweg datavisualisaties en verhalen ontdekken. De grafieken in de tijdlijn markeren belangrijke momenten in de geschiedenis van de HU, zoals het invoeren van het bindend studieadvies (BSA) of de groei van het studentenaantal.

Onderzoek en voorbereiding
Voor dit project hebben we eerst uitgebreid onderzoek gedaan. We analyseerden data uit de jaarverslagen, de PowerBI-tool van de HU en van de Vereniging Hogescholen. We verzamelden belangrijke gegevens in Excel, zodat we hieruit later conclusies konden trekken om een verhaal te schrijven. Dat kan gaan over stijgingen van het studentenaantal of bijvoorbeeld financiële wijzigingen. Deze gegevens vormden de basis voor onze eerste schets: een tijdlijn waarop grafieken en verhalen samenkomen.

Om onze doelgroep beter te begrijpen, voerden we ook een enquête uit onder HU-studenten. Een opvallende conclusie was dat veel studenten Trajectum niet kennen, maar na overleg bleek dat Trajectum geen reclame mag maken voor zichzelf en dat we hier op korte termijn dus geen verandering in kunnen brengen.

Inspiratie en keuzes
Bij ons onderzoek hebben we ook gekeken naar hoe andere onderwijsinstellingen hun jubilea vierden. Vaak publiceerden ze alleen feitelijke overzichten, maar een school had een interactieve website gemaakt waar studenten hun eigen ideeën konden insturen. Dit inspireerde ons om een interactieve tijdlijn te ontwikkelen. 

De tijdlijn hebben we bewust horizontaal ontworpen, omdat dit beter past bij het idee van een reis door de tijd. Uit een gebruikerstest bij Trajectum bleek bovendien dat verticaal scrollen minder goed werkt. In eerste instantie gebruikten we de kleuren van de HU om de tijdlijn visueel aan te laten sluiten op het thema ’25 jaar HU’. Trajectum gaf echter de voorkeur aan hun eigen huisstijlkleuren, om hun onafhankelijke positie ten opzichte van de HU te benadrukken. Deze feedback hebben we verwerkt in het ontwerp.

Resultaat
In de tijdlijn geven we een beeld van 25 jaar HU door datavisualisaties over de HU te koppelen aan bijpassende jaartallen. We vullen deze jaren aan met artikelen van Trajectum die gebeurtenissen van dat jaar beschrijven. Hieronder is een voorbeeld te zien van de daling van het aantal numerus fixus-studies en de toegevoegde datavisualisatie. Als de gebruiker rechtsboven op het i’tje drukt wordt de link naar het bericht van Trajectum weergegeven. Door de samenwerking van deze elementen sluiten we aan op de vraag van Trajectum om een verhaal te vertellen over de afgelopen 25 jaar door middel van datavisualisaties.

Geschreven door Gert Barnhoorn, Joris van Vliet, Mats Hofstede, Suzanne Meijer

Over de auteur