Ondanks het verbod op telefoongebruik op de fiets, pakken veel Nederlanders nog steeds hun mobiel tijdens het rijden. Een telling op Sciene Park in Utrecht in een tijdsbestek van 1.5 uur laat zien dat 8% hun telefoon gebruikt. Vooral jongeren en jongvolwassenen geven in andere onderzoeken aan dit vaak te doen (SWOV/Interpolis, 2023).
Kleine verschillen tussen mannen en vrouwen
Uit onze telling onder 153 fietsers blijkt dat zowel mannen als vrouwen hun telefoon gebruiken. Bij mannen reed ongeveer 7 op de 100 fietsers met een mobiel, bij vrouwen 8 op de 100. Het verschil is klein, maar opvallend is dat vrouwen net iets vaker de telefoon gebruiken dan mannen.
Risico’s duidelijk zichtbaar
Het telefoongebruik is niet zonder gevaar. Al in 2010 lieten experimenten van de Rijksuniversiteit Groningen zien dat bellen en sms’en het rijgedrag aanzienlijk beïnvloeden. Fietsers letten minder op hun omgeving, reageren trager en rijden langzamer. Vooral sms’en leidt tot ernstige afleiding, waardoor de kans op ongelukken toeneemt (De Waard et al., 2010).
Regels alleen zijn niet genoeg
Toch blijkt uit internationaal onderzoek dat regels alleen het gedrag nauwelijks veranderen. Wie niet weet dat telefoongebruik op de fiets verboden is, gebruikt zijn telefoon vaker. Ook leeftijd, geslacht en sociale omgeving spelen mee. In landen waar de wet streng en duidelijk is, hebben fietsers meer kennis van de regels en houden ze zich er beter aan (Karstens Brandt et al., 2022).
Dataverantwoording
De gegevens zijn verzameld door eigen observaties op Heidelberglaan 15 op 15 september 2025. In totaal zijn 153 fietsers geteld, waarvan 20 de telefoon gebruikten. De data is uitgesplitst naar geslacht (89 mannen, 64 vrouwen).
Daarnaast zijn eerder gepubliceerde onderzoeken geraadpleegd: SWOV/Interpolis (2023), De Waard et al. (2010) en Karstens Brandt et al. (2022).
De grafieken zijn gemaakt in Localfocus.