Hoe Shell via Facebook zijn imago probeert op te poetsen

Hoe Shell via Facebook zijn imago probeert op te poetsen

Luchtfoto van Shell-Pernis

Gigantische olierampen en een immense uitstoot van broeikastgassen. Dit zijn een paar dingen waar Shell wereldwijd om bekend staat en daar proberen ze iets aan te doen. Zo zijn ze op Facebook druk advertenties aan het verspreiden om zo hun imago op te poetsen. Waarom en hoe ze dat hebben gedaan dat hebben we voor je uitgezocht.

Shell is onderhand al vaak negatief in het nieuws gekomen. Van de gigantische vervuilingen in Nigeria waardoor al ruim 50 jaar tientallen miljoenen vaten olie in de grond lekte. Tot een olietanker die tegen een Duits schip aanvoer bij de kust van de Argentijnse stad Magdalena, wat resulteerde in een olie vervuiling van 5.400 m3.

Om te zeggen dat Shell een grote negatieve impact heeft gehad om ecosystemen wereldwijd is een understatement. Met de toch wel vrij breed geaccepteerde realisatie dat we tegenwoordig iets moeten gaan doen tegen de klimaatveranderingen, springt Shell nu als redder in nood zogenaamd in actie.

Met facebook reclames waarin ze zich proberen voor te doen als een van de grote investeerders in nieuwe schone manieren van stroom op wekken. Lijkt het alsof ze heel erg goed bezig zijn maar dit valt nog vies tegen. Zo stoppen ze maar een fractie van het geld dat ze verdienen in de transitie naar groenere stroom en heeft de CEO zelfs aangegeven dat hij de verdiensten van de olie en gas niet te snel wil laten verdwijnen.

Daarom hebben wij uitgezocht wat voor soort reclames Shell op facebook post om zo aan jullie te kunnen laten zien dat ze erop uit zijn om zo groen mogelijk over te komen.

*bij de laadpalen word vaak gesuggereerd dat deze worden opgeladen met groene energie

Over de auteur