Sociale media bleken de ideale uitvlucht tijdens de coronapandemie. Met name het relatief nieuwe medium TikTok vergaarde gigantische populariteit in deze periode.
De opkomst van sociale media is een fenomeen dat zijn oorsprong vindt halverwege de jaren 2000. Met de opkomst van het internet ontstonden al gauw de eerste sociale platformen. In 2005 waren de enige noemenswaardige sociale media nog MySpace en YouTube, waar MySpace toen tien keer meer gebruikers had dan YouTube. Hierna ontsproot iedere paar jaar een nieuw sociaal platform met een eigen functie en (vaak) aanhoudende populariteit. Verscheidene platformen, waaronder MySpace, Vine en Hyves, stierven ondanks hun vroege populariteit een even vroege dood.
Vervangende media
Het ontstaan van nieuwe sociale platformen ging hand in hand met de technologische ontwikkelingen van dat moment. Zo verving Whatsapp het aloude SMS’en. Instagram en Snapchat maakten gebruik van de camera’s waar smartphones mee zijn uitgerust. Reddit en Twitter creëerden plekken waar gebruikers hun ideeën en meningen kwijt konden.
In welke behoefte voorziet TikTok?
TikTok daarentegen lijkt in een hele andere behoefte te voorzien. Het is plat entertainment, dat in eerste opzicht met name gericht lijkt op kinderen. Het doen van dansjes, of spelen van sketches lijkt de voornaamste opvulling van dit medium. De filmpjes moeten niet te lang en zonder inhoud zijn, dat lijkt de formule voor succes. Voor de makers van deze app heeft de verveling tijdens de coronapandemie in ieder geval tot een nog groter succes geleid.
De explosieve groei is eruit, behalve bij TikTok
In Nederland heeft het sociale medium binnen een jaar meer dan 1 miljoen nieuwe gebruikers mogen verwelkomen. Hiermee is het in één klap een grote speler onder de sociale platformen in Nederland. De gerenommeerde platformen lijken hun gebruikers piek wel bereikt te hebben. Van krimp is geen sprake, maar hun groei is lang niet meer zo spectaculair als die van TikTok. Nu is TikTok de nieuwe speler, maar wie zal de volgende zijn?