Door: Martijn van den Berg & Jytte Claij
12-09-2024
Het scheiden van afval van de studenten en docenten op de Hogeschool Utrecht (HU) is zorgwekkend. Uit een kort onderzoek blijkt dat slechts 43% van het afval op de juiste manier gescheiden wordt (t abel 1). Dit percentage is wat lager dan het landelijke gemiddelde van huishoudens. Volgens de Rijksoverheid scheidt deze groep ongeveer 60% van het afval. Dit verschil laat zien dat er noodzaak is om meer bewustzijn te creëren rondom afvalscheiding binnen de schoolgemeenschap.
Tijdens een telling, in de aula van de Bolognalaan 101, zijn 40 minuten lang geteld in welke afvalbak mensen hun afval gooiden. Er is vastgesteld dat in de restafvalbak zeventien stukken uitschot van de 23 stuks verkeerd werd gedeponeerd. In de plasticafvalbak waren dat er negen van de achttien stukken afval. Ook werd er waargenomen dat sommige studenten hun blikjes op de prullenbakken legden in plaats van deze in de recycle bak te gooien. Vooral bij plastic verpakkingen en de plastic flesjes ging het vaak mis (tabel 2). Aangezien dit een veel voorkomende fout is, maar toch wel logisch zou moeten zijn, toont dit aan dat er een gebrek aan kennis is over waar afval thuishoort. Voorlichting over het scheiden van afval zou een toegankelijker moeten zijn.
De Hu heeft vier soorten afvalbakken. Een GFT-, plastic-, rest-, recyclebak. Het is aan de studenten zelf om te kiezen in welke bak ze hun afval deponeren. Dit gegeven gaat dus vaak fout. Het scheiden van afval is belangrijk omdat het hergebruik van grondstoffen mogelijk maakt. Goed gescheiden afval is beter te recyclen. Dit leidt tot een vermindering van het gebruik van nieuwe grondstoffen en dus ook een lage
re CO2-uitstoot. Dit maakt het niet alleen essentieel voor de circulaire economie, maar ook voor het behoud van het milieu. Door deze essenties is het van noodzaak dat afvalscheiding vanzelfsprekend wordt binnen de onderwijsinstelling.
Er zijn studenten die hun best doen om afval op de juiste manier te scheiden. Toch wordt vaak waargenomen dat het voor velen een kwestie van giswerk is waar ze hun afval moeten weggooien. Aangezien veel studenten bij de bakken staan te twijfelen is het waarschijnlijk dat er meer duidelijke instructies nodig zijn over wat in welke bak hoort. Deze instructies zouden op de prullenbakken genoteerd kunnen worden, net zoals de NS doet.
Het voorkomen dat afval in de verkeerde bak terecht komt is een kwestie van bewustwording. Dit kan op verschillende manieren, zoals het organiseren van voorlichtingscampagnes of workshops over duurzaamheid.
Door de afvalscheiding meer onder de aandacht te brengen kan het scheidingspercentage op de HU omhoog. Dit leidt tot een betere recycling en een positieve impact op het milieu. Deze stap zal het verduurzamen van de hogeschool bevorderen en zal leerlingen beter ondersteunen in het correct recyclen van hun afval.