DE BILT – Tessa Vosjan vertelt over verschillende activiteiten in Bilthoven centrum, en haar functie als sociale verbinder. Vanuit haar bedrijf Bureau Cosi, gaat zij gericht te werk om winkelgebieden aantrekkelijk te maken.
Wat was de aanleiding om juist in het centrum van De Bilt een pompoencarve-wedstrijd te organiseren, en wat hoopt u dat dit toevoegt aan de lokale gemeenschap?
Vosjan en haar team hebben drie jaar geleden een strategie bedacht om het centrum van Bilthoven aantrekkelijker te maken, aan de hand van een enquête. ‘Eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat Bilthoven heel stil was. Naast een aantal gevestigde winkels met klanten, gebeurde er heel weinig. Met het inventariseren van wat het gebied nodig had, konden we beginnen met het opstellen van een activiteitenkalender.’
Op welke manier draagt zo’n evenement volgens u bij aan verbinding tussen bewoners van verschillende leeftijden of achtergronden?
‘Het doel is mensen het winkelgebied en centrum leuk te laten vinden. Dat men er niet langer alleen komt om te winkelen, maar dat het ook echt het hart van het dorp vormt. Een plek waar iedereen graag komt, om af te spreken, even te blijven, en zo te verbinden. We hopen dan dat mensen dan ook wat uitgeven in de winkels.’
Bent u ook van mening dat het organiseren van dit soort evenementen bijdraagt aan de sociale cohesie van het dorp?
‘Dit is eigenlijk ook gelijk mijn achtergrondverhaal: Ik werk al heel lang in winkelgebieden en zoek altijd naar wat mensen verbindt, en hoe er een goede relatie gevormd wordt tussen winkeliers en klanten. Dat kan kleinschalig, van winkel tot winkel, maar als er samen wordt gewerkt, als collectief ondernemers, kan je nog meer bereiken. Dat wordt nu te weinig gedaan, het verkopen staat te veel centraal. Op een gegeven moment heb ik aangegeven dat we veel meer moeten bewegen naar het creëren van sociale meerwaarde in gebieden. Daardoor wordt de band nog sterker. Je wil dat klanten van je gebied gaan houden.’
‘Maar ook dat er bepaalde commitment is die hen terug laten komen. Hiervoor is het hebben van verschillende terugkerende evenementen belangrijk. Stichting Podium Cultuur de Bilt komt nu ook naar Bilthoven, wat bewijs is dat de formule werkt, aangezien het centrum nu dus ook aantrekkelijk is geworden voor andere organisaties.’
Kunt u vertellen hoe u de voorbereidingen heeft aangepakt en welke partijen of organisaties hierbij betrokken zijn?
‘Het begint bij de activiteitenkalender van het desbetreffende jaar. Je begint meestal ongeveer zes weken tot twee maanden van tevoren. Dan communiceer je over het onderwerp en werk je het verder uit, daar hoort ook bij dat je offertes aanvraagt. ‘Wat willen we?’ en ‘wat hebben we nodig?’ zijn belangrijke vragen om in het organisatieproces te stellen.’
Wat merkt u tot nu toe van de reacties van bewoners en ondernemers in het centrum: zien zij het vooral als gezelligheid, als promotie van de buurt, of misschien als iets heel anders?
‘Dit jaar zijn er honderdvijftig plaatsen voor de speurtocht, en je krijgt best veel reacties van mensen die zich willen inschrijven, vaak met meerdere kinderen. Dan weet je eigenlijk al dat het wordt gewaardeerd en dat mensen het leuk vinden. Echter zijn het niet alleen bewoners, maar ook ondernemers die het heel leuk vinden. Zo’n drieëntwintig ondernemingen doen mee met de Truck & Treat route. Die hebben dan een etalage versierd of een poster met een rebus en delen dan snoep uit. Iedereen doet het anders en op hun eigen manier, en het is leuk om hun enthousiasme te zien.’
En ziet u het meer als gezelligheid of een promotie van de buurt?
Vosjan vindt zelf de gezelligheid belangrijker, omdat dit zorgt voor beter resultaat. ‘Door enkel de insteek van promotie, ben je echt aan het verkopen, en dat vormt geen relatie met de bezoeker. Het gaat om de mensen, en hoe je ervoor kan zorgen dat ze het leuk vinden in jouw winkelgebied te zijn. Je creëert met gezelligheid een gunfactor. Het event zelf is niet een promotie om direct te verkopen.’
Wat is de maatschappelijke waarde van dit soort activiteiten, bijvoorbeeld op het gebied van saamhorigheid, creativiteit of lokale betrokkenheid?
‘Het is belangrijk dat dit soort activiteiten worden georganiseerd, of dat nou in het centrum is of op de hockeyclub doet er niet toe: zolang iedereen maar deel kan nemen. Je moet als ondernemer iets bijdragen aan de maatschappij.’
Tot slot, als u vooruitkijkt: welke rol zou een evenement als dit in de toekomst kunnen spelen binnen De Bilt?
‘Samen iets creëren om trots op te zijn, daar gaat het om. Samen verbinden. De buurt ontdekken, en hiermee maatschappelijke en sociale meerwaarde vinden. Dat is de kern.’ concludeert Vosjan.
Serra van Haaren maakte een audioreportage, luister die hieronder.
