De Bilt

Selecteer Pagina

Werkplaats Kindergemeenschap gaat in gesprek met Somtoday over nieuwe modules

Werkplaats Kindergemeenschap gaat in gesprek met Somtoday over nieuwe modules

Cijferlijst Somtoday

BILTHOVEN- Leerlingvolgsystemen zoals Magister krijgen kritiek over zich heen. Ouders kunnen in de apps meekijken met de prestaties en aanwezigheid van hun kind. Daarnaast kunnen leerlingen elk moment nieuwe cijfers binnen krijgen op hun telefoon. Dit zorgt voor stress en druk bij leerlingen. De middelbare school Werkplaats kindergemeenschap gebruikt het administratiesysteem Somtoday. Tessa van Stek, teamleider van havo 4 en 5 vertelt hoe de school omgaat met Somtoday. 

Wat kunnen ouders van jullie leerlingen inzien via de Somtoday app? 

‘Ouders kunnen op dit moment met absentie en cijfers meekijken. In Somtoday wordt ook bijgehouden of leerlingen uit de les worden gestuurd of hun huiswerk hebben gemaakt. Deze onderdelen kunnen ouders niet inzien.’ 

Waarom hebben jullie hiervoor gekozen?

‘Wij vinden dat leerlingen fouten mogen maken. Dus doe je een keer iets ”stouts” of doms waar je spijt van hebt. Dan vinden wij het belangrijk dat je met een medewerker deze fout kan herstellen. Zonder dat ouders daar meteen van op de hoogte zijn. We houden dit wel bij zodat een mentor kan zien als het vaak fout gaat. Dan kan er een gesprekje eventueel met ouders worden ingepland. Absentie delen we wel met ouders, omdat daar meer verantwoordelijkheid thuis ligt. Als iemand continu te laat of afwezig is, gaat er een brief naar huis. Door de absentie te delen komt dit niet als een verrassing voor ouders. Uiteindelijk vormen leerling, ouders en de school een driehoek met elkaar, daarom hebben wij ook gekozen om cijfers voorlopig te blijven delen. Ik heb een gesprek gepland staan met Somtoday over uitgesteld cijfers publiceren. Dit gaat over een functie waarbij ouders 24 uur later het cijfer kunnen bekijken dan hun kind.’ 

Op die manier wordt er dus gegarandeerd dat een leerling zijn of haar cijfer eerder ziet dan een ouder. Waarom willen jullie dit graag? 

‘Omdat we het een stukje verantwoordelijkheid vinden van werkers om thuis hun cijfer te bespreken. Ook al is dat een mooi cijfer waar je trots op bent of een cijfer waar je minder trots op bent. Een leerling heeft dan de gelegenheid om een cijfer te vieren of een plan te maken. Wij zouden het fijn vinden als er zo een functie komt in de app. Somtoday is er druk mee bezig, we gaan nu samen kijken hoe het systeem klantvriendelijker kan worden gemaakt.’

Docenten kunnen nu op elk moment cijfers publiceren. Wordt dit ook gedaan?

‘Het delen van cijfers is bij ons een discussie, wanneer zet je cijfers erop? In de bovenbouw hebben we de afspraak dat cijfers pas na de testweek worden geüpload. Zodat leerlingen niet van slag kunnen raken door bijvoorbeeld een laag cijfer. We letten nu ook op dat docenten geen cijfers uploaden wanneer leerlingen in de les zitten. Dat zorgt namelijk voor onrust en verstoort de les waar ze in zitten. Verder kunnen docenten cijfers uploaden wanneer ze willen. We willen graag een functie waarbij medewerkers cijfers kunnen invoeren en instellen welke datum en tijdstip dit online komt. Deze functie hebben wij als school vaker aangevraagd, Magister heeft deze functie wel. Somtoday is nu bezig met een nieuwe module, maar uiteraard worden hier ook andere scholen bij betrokken.’

Heeft u weleens klachten van leerlingen gehad over de omgang met Somtoday? 

‘Ik heb nooit echt klachten van leerlingen gehad op één keer na. We hadden toen een invalmedewerker voor maatschappijwetenschappen. Ik had niet verteld over de afspraak dat we cijfers pas uploaden na de testweek. Deze had het cijfer er in de testweek opgezet. Toen heb ik wel een aantal leerlingen licht in paniek gehad. Die hadden dan een 3 en moesten nog een hele testweek.’ 

Denk je dat het probleem groter wordt gemaakt door de media of dat het probleem er al was maar dit gewoon niet werd belicht? 

‘Ik denk eigenlijk beide. Niet alle ouders, maar een groep ouders zit er goed bedoeld heel erg bovenop. Wat natuurlijk extra druk kan geven. Toen ik op de middelbare school zat was er geen computersysteem. Als ik een 3 had gehaald, kon ik die repetitie verkreukelen en in de prullenbak gooien. Het rapportcijfer verscheen pas 4 maanden later. De druk om het goed te doen is veel groter. De media heeft het gesprek wel op gang laten komen. Wij zijn in ieder geval ook in gesprek. Om te kijken wat er mogelijk is met de systemen.’ 

Sommige scholen delen nu helemaal geen inloggegevens meer met ouders, dit zullen jullie dus niet doen? 

‘Nee, maar op dit moment niet. Een app als Somtoday is een goed hulpmiddel om met elkaar in gesprek te gaan over wat er gebeurt op school. We vinden het belangrijk om het samen te doen. Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van school, de werker of de ouders. We moeten het met elkaar doen. En natuurlijk hoop je dat hoe ouder de werker wordt, hoe meer we die verantwoordelijkheid bij hem of haar kunnen leggen.’ 

 

Over de auteur

Bridget Blij

Mijn naam is Bridget en ik studeer Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik verdiep mij het liefst in maatschappelijke problemen en politiek. Mijn ambitie is om later in de onderzoeksjournalistiek te werken. De komende periode focus ik mij op de gemeente De Bilt. De invloed van de gemeente op het dagelijks leven van haar inwoners interesseert mij ontzettend. U kunt mij bereiken via: bridget.blij@student.hu.nl