DEN DOLDER – Black Friday staat weer voor de deur: op 28 november pakken winkels groots uit met kortingen en speciale acties. Niet alleen grote ketens zoals Zara en Mediamarkt doen mee, maar ook kleinere lokale winkels bereiden zich voor op extra drukte. In Den Dolder maakt onder andere Electro World Weterings zich op voor een van de drukste dagen van het jaar.
“We zijn volop bezig met reclame via folders, posters en onze website,” vertelt de bedrijfsleider van Electro World Weterings. Dat is nodig, want tijdens Black Friday verkoopt de winkel bijna twee keer zoveel als op een normale dag. Niet alleen in de winkel stijgen de verkoopcijfers, maar ook online ontvangt het bedrijf meer bestellingen.
Toch is er de laatste jaren steeds meer kritiek rond Black Friday. Consumenten vragen zich af of de kortingen wel echt zo voordelig zijn als ze lijken. De bedrijfsleider van Electro World Weterings is daar eerlijk over. Volgens hem heeft Black Friday “wel iets weg van een marketingtruc”. De kortingen worden namelijk vaak al langere tijd opgebouwd en gelden vooral op oude collecties. “Aan het begin van de zomer komt de nieuwe collectie binnen. Winkels willen dan voor het eind van het nieuwe jaar van de oude voorraad af. Met kerst krijg je soms zelfs méér korting dan tijdens Black Friday,” legt hij uit. Deze eerlijkheid waardeert hun klanten, zegt hij.
Hoewel Black Friday zeker extra opbrengst oplevert voor de lokale winkels, blijkt de winst minder groot dan veel mensen denken. Toch blijft het voor winkels als Electro World Weterings een belangrijke dag.
Journalist Ellen Smit heeft een interview over Black Friday met Joan Schram die werkzaam is bij Electro World Weterings