MAARTENSDIJK- Een nieuw project op de Martin Luther King school wil Nederlandse taalvaardigheid van kinderen verbeteren. Begin dit schooljaar is er een vestiging van de openbare bibliotheek geopend in de basisschool, waarbij er een nauwe samenwerking is tussen school en bieb. Dit initiatief wil de verslechtering van leesvaardigheid onder kinderen tegengaan.
Uit recente onderzoeken blijkt dat de leesvaardigheid onder basisschoolleerlingen significant is gedaald, aldus de Nationale Peiling Leesvaardigheid. Dit leidt tot kansenongelijkheid. Er is een initiatief gestart om dit probleem te bestrijden door de wereld van boeken naar de kinderen toe te brengen.
De samenwerking komt vanuit de instantie: Kunsthuis Idea, waarbij er nadruk gelegd op het verhogen van de leesmotivatie. Dit doen ze door verschillende leesprojecten te koppelen aan lesinhoud, verder nodigen ze schrijvers uit, worden de kinderen dagelijks voorgelezen en lichten ze ook de ouders voor met ouderavonden. Zo zegt onderwijscoördinator Barbara van Huizen: “Door kinderen dagelijks in aanraking te laten komen met de leescultuur wakker je hun interesse aan.”
Ook benadrukt van Huizen het belang van vaak lezen. “De enige manier waardoor leerlingen vooruitgaan, is lezen, lezen, lezen!” aldus van Huizen. Deze professionelen bibliotheek onderscheidt zich van een reguliere schoolbieb door meer titels en een groter assortiment aan te bieden. Verder creëren ze hier ook ruimte voor de kinderen om in alle rust zich te verplaatsen in de wereld van woorden en verhalen.
Door deze samenwerking maak je bibliotheken ook toegankelijk voor gezinnen die daar niet vanzelfsprekend komen. Verder hoopt de school met dit project het leesplezier te waarborgen en zo de Nederlandse taalvaardigheid van alle kinderen te verbeteren.
Audio link, interview bibliotheek.
Vera Draaijer

 
			 
			 
			