Onderzoek UU grote stap richting gereguleerd spacen

“So I can’t actually buy anything in here?”, No unfortunately we only have candy.” De zojuist geopende XTC POP-UP, weerspiegelt de vraag naar de stof MDMA. “Dit gebeurt wel vaker.” Mensen die denken dat er echt MDMA wordt verkocht in het museum. Om dit onderzoek en project beter te begrijpen spreken wij met Machteld Busz (initiatiefnemer van Poppi en voorzitter bij verslavingskliniek Mainline) en Stephen Snelders (Onderzoeker op het gebied van narcotica en Hoogleraar aan de Universiteit Utrecht). Samen met hen proberen wij naar de toekomst en de mogelijke invloed van dit museum hierop te kijken.

Poppi is een initiatief of ook vertakking vanuit Mainline en dus Machteld Busz. Via ‘Poppi’ wil de organisatie uiteindelijk een museum over drugs openen. Dit zou vervolgens een vaste inkomstenbron moeten worden om Mainline mee te ondersteunen. Dit bedrijf is namelijk momenteel nog afhankelijk van (met name) subsidies.

Iets dat snel opvalt is dat Busz pleit voor legalisatie van de stof MDMA. Dit terwijl zij als voorzitter van een verslavingskliniek vaak oog-in-oog komt te staan met de negatieve gevolgen van narcotica.

De momentele pop-up in de vinkenburgstraat is dus een prototype en goede oefening. Dit is echter niet busz’s enige beweegreden om mee te doen aan dit onderzoek/ project. De discussie over legalisering zou hiermee “naar een ander niveau worden getild.” Dit moet door middel van de zogenaamde “serious game”. Deze is ontwikkeld door studenten van het Utrecht game center. Kortgezegd wordt vraag en aanbod onderzocht. Zo krijgt de bezoeker drie ruimtes te zien: eerste een smartshop die herinnerd aan de lokale Jamin, als tweede een club met uiteraard techno muziek gepaard met een kleurrijke automaat aan de muur en als laatste een apotheek. Met behulp van een koptelefoon en een spel kan de bezoeker aangeven of diegene deze locatie ziet zitten en hoeveel hij/ zij hier zou kopen. Natuurlijk wordt dit dan weer gematched aan de type winkel. Binnen de apotheek zijn er bijvoorbeeld flyers die laten zien hoe een bijsluiter voor de stof eruit zou kunnen zien.

Een tweede kopstuk binnen dit onderzoek is Stephan Snelders, “de oorlog tegen de drugs is allang verloren, daar is iedereen op een aantal beleidsmakers na het over eens.” Aldus Snelders. Hij zelf doet naast zijn werk als docent al jaren onderzoek naar narcotica, hij schreef zelfs een boek over de dominantie van Nederland binnen de drugssmokkel. Om te controleren wil ook hij legaliseren en reguleren. Net zoals ongeveer de helft van Nederland hier voorstander van is.

Niet alleen burgers of instanties maar ook de politiek wil de stof al geruime tijd een kans geven, zo pleitten de gemeentes Amsterdam en Utrecht voor een zogenaamde ‘pilot’. Dit betekend dat er een experiment komt waarbij er verkocht mag worden, mocht dit goed gaan wordt er mogelijk echt gelegaliseerd. Gezien het feit dat deze er nog steeds niet is, is de pop-up misschien wel hetgeen dat het dichtste bij komt. De kleurrijke en op het eerste gezicht vrij eenvoudige onderzoeken zouden dus wellicht van groot belang kunnen zijn binnen de momenteel aanhoudende discussie.

Hoewel de momentele regering los van D66 principieel tegen legalisering is, kwam er toch hoog bezoek vanuit Den Haag. Zo meldde zich minister van volksgezondheid Ernst Kuipers. Volgens Machteld Busz toonde hij zich “geïnteresseerd en open voor debat”. De stad Utrecht stelde zich volgens haar eveneens erg beschikbaar op, toen het onderzoek op tafel kwam. Poppi is dan ook te vinden op een populaire locatie (om de hoek) bij epicentrum Neude. Tot en met 29 september is deze geopend voor bezoek.

Of en wanneer de drug gelegaliseerd zou kunnen worden is nog een vraagteken. Over twee dingen zijn Snelders en Busz het eens; onder deze regering is het bijna uit te sluiten en je moet xtc ook niet zomaar op de markt gooien. In het kort: de hoeveelheden moeten net zoals bij cannabis een bepaald maximum hebben. Hiernaast noemt Busz dat er geen reclame voor XTC gemaakt zou mogen worden, hieraan voegt zij echter toe dat dit voor geen enkel genotsmiddel zou moeten kunnen. Verder kiest zij voor een vrij kale winkel (lijkend op de apotheek in het museum zelf), waar vervolgens mensen staan die verstand hebben van de stof en in het beste geval ook de mens. Volgens beide bronnen duurt het echter nog zeker tien jaar voordat de Nederlander geheel volgens de regels mag spacen.

Mogelijk handig bij het lezen van dit artikel:
MDMA, in de volksmond ook wel vaak XTC genoemd is een veelgebruikt genotsmiddel (met name) op festivals, (illegale) raves en in clubs. Dit eerste is overigens een foutje aangezien MDMA de werkzame stof is binnen XTC, door de illegale productie kan het echter zo zijn dat er in jouw pilletje een hoop stoffen zitten die goedkoper zijn maar mogelijk erg schadelijk. De drug MDMA staat in Nederland sinds 1988 op lijst 1 binnen de opiaten. Makkelijker uitgelegd: het is een harddrug en dus illegaal om te kopen, verstrekken en/ of bij je te hebben. Toch gebruikt een hele hoop mensen XTC. De site Jellinek geeft aan dat ongeveer 150.000 mensen binnen hun onderzoek aangeeft “de laatste maand gebruikt” te hebben.

Video reportage en interview met Sarah (medewerkster van Poppi):