Dankzij social media kun je als journalist makkelijker dan ooit in contact komen met je publiek. Ook voor verhalen kun je daarvan gebruik maken, bijvoorbeeld met een oproep, of door vragen te stellen aan je publiek: dat heet audience engagement.
Onze gast Caroline van Soelen, journalist bij RTL Nieuws, gaat verder: zij deed, met hulp van haar publiek, onderzoek naar onder meer armoede en naar de problemen in de zorg. Aan die onderzoeken deden duizenden mensen mee. In deze aflevering van Follow the Facts vertelt Caroline hoe ze dat heeft aangepakt.
🗞 Hoe maak je een journalistiek verhaal van de kennis en ervaringen van je publiek?
💡 Drie tips om zélf een onderzoek te doen met behulp van audience engagement.
🕵 En er is de factcheck van de week. Door: Kim van den Berg.
🎙 Presentatie: Laurence de la Porte en Wouter van Dijke
Follow the Facts is een productie van de School voor Journalistiek | Hogeschool Utrecht
Credits:
Jingles intro en outro: Odd News – Twin Musicom
Jingle Factcheckrubriek: Lee Rosevere – Thought Bubbles (Music for Podcasts 6) (CC)
Fragment Tenniswedstrijd: Freesound.org / beman87