HILVERSUM brengt na de recente, gewelddadige dood van de 17-jarige Lisa in kaart waar inwoners zich onveilig voelen. Met de campagne “Ben je oké?”, tegen straatintimidatie en ongewenst seksueel misbruik, roept de gemeente inwoners op om slachtoffers te helpen en plegers aan te spreken.
De gemeente speelt een centrale rol door het coördineren van deze campagne. In samenwerking met het kennis-en expertisecentrum seksuele gezondheid Rutgers, heeft gemeente Hilversum de campagne opgezet. Deze campagne helpt omstanders om in te grijpen tijdens een situatie waar straatintimidatie voor komt met de eenvoudige vraag: “Ben je oké?”
De boodschap wordt verspreid via sociale media. Bij uitgaansgelegenheden en drukke plekken zijn stoepkrijt boodschappen en LED-schermen te zien. Via QR-codes op de campagne posters kunnen inwoners melden waar ze zich onveilig voelen. De gemeente combineert deze cijfers met politiedata en vervolgens wordt er een besluit genomen hoe er extra maatregelingen kunnen worden getroffen, zoals bijvoorbeeld meer verlichting of cameratoezicht.
Volgens Eef Brands, werkzaam bij gemeente Hilversum, is de voornaamste reden dat er op straat geïntimideerd wordt macht en controle. “Het lijkt het uitoefenen van macht en controle door de dader, vaak in combinatie met een seksistisch of racistisch aspect. Dit kan voortkomen uit onzekerheid, frustratie of het zoeken van aandacht en erkenning.” Aldus Eef Brands.
Bronnen:
Hilversum Nieuws. (2025, 19 september). Hilversum start campagne tegen straatintimidatie. https://www.hilversumsnieuws.nl/buurt-wijk/buurt-wijk/361979/persbericht-hilversum-start-campagne-tegen-straatintimidatie-([hilversumsnieuws.nl](https://www.hilversumsnieuws.nl/buurt-wijk/buurt-wijk/361979/persbericht-hilversum-start-campagne-tegen-straatintimidatie-?utm_source=chatgpt.com))
Noord-Holland. (z.d.). Jongerenoverlast in Hilversum met 70 procent gestegen: vooral ergernis over jongeren op fatbike. [URL ontbreekt]
Eef Brands, V. (z.d.). Persoonlijke communicatie.