De Xperience Day gaat zich weer plaatsvinden. Op de Xperience Day krijgen bezoekers een uniek kijkje achter de schermen bij de studio’s op het Media Park en komen ze in aanraking met nieuwe én bekende vormen van media , waaronder TV, podcasts en professioneel gaming. Dit om mensen meer bekend te laten worden met de media. Het evenement zal plaatsvinden op zondag 6 oktober en is gratis te bezoeken voor alle leeftijden.
Het doel van deze dag is volgens Dennis de Bruin, communicatiemedewerker bij Beeld en Geluid ‘’om bezoekers mediawijs te maken in een steeds digitaler wordende wereld’’, en de Xperience Day is volgens hem hiervoor een erg goed begin.
Uit een onderzoek van Jeroen Sanz en Sanne Opree, in opdracht van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap uit 2021 is gebleken dat er meer gedaan moet worden om de mediawijsheid te bevorderen. Daarnaast merkte ze ook op dat er meer samengewerkt moet worden tussen verschillende projecten over dit onderwerp. Om deze redenen werkt Beeld en Geluid ook samen met verschillende organisaties en netwerken, zoals: Netwerk Mediawijsheid, Netwerk Digitaal Erfgoed, Alliantie Digitaal Samenleven.
Doordat de wereld zo snel digitaler werd, vond Beeld en Geluid dat ze moesten vernieuwen en hebben daarom hun museum gerenoveerd en veranderd in een manier waarop ze kunnen bijblijven met de ontwikkelingen in de media, aldus Dennis de Bruin.