Hilversum

Het raadhuis viert Gooise Pride met regenboogconcert vanuit klokkentoren

De Gooise Pride maakt de maand oktober regenboogkleurig met verschillende activiteiten rond diversiteit en inclusie. Het raadhuis doet dit jaar ook mee met een regenboogconcert vanuit de raadhuistoren. In de ochtenduren van woensdag 9 oktober waren in de straten van Hilversum een uur lang bekende rainbow hits te horen, ter ere van Gooise Pride Month.

Als je woensdagochtend door de binnenstad van Hilversum loopt, hoor je de beiaardier al spelen. Naast de wind hoor je deze dag ook het vrolijke geluid van de stadsklokken. Fietsers stoppen om beter naar het geluid te luisteren, en toehoorders staan bij elkaar om de liedjes te herkennen. Zo klinken de melodieën van Queen en Britney Spears door de lucht. Dit geeft deze zonnige herfstdag nóg meer kleur en zorgt voor een unieke, muzikale Pride-viering in het hart van de stad.

Het belang van Pride
Ondanks dat acceptatie van de LGBTQ+-gemeenschap een groot onderwerp is in Nederland, en Hilversum een gemeente is die zich actief inzet om de acceptatie van LHBTIQ+ personen te bevorderen (ook wel een regenbooggemeente genoemd), is het nog steeds nodig om hier aandacht aan te besteden. Uit een rapport van de GGD over de acceptatie van homoseksualiteit blijkt dat in Gooi en Vechtstreken de grootste daling te zien is van het percentage jongeren dat homoseksualiteit normaal vindt. Deze cijfers zijn gedaald van 78 procent naar 49 procent.

Nieuw jasje
Waar Pride in Hilversum en omstreken voorheen één week duurde, is er dit jaar een hele maand toegewijd aan de erkenning van LGBTQ-identiteit, bevestiging van gelijke rechten, en de viering van zichtbaarheid, gelijkheid en diversiteit in de LGBTQ+-gemeenschap. Stichting Gooi en Vecht Inclusief vond het niet haalbaar om zo’n dertig evenementen in één week te combineren, vooral omdat deze evenementen over meerdere gemeentes verspreid waren. Daarom is er dit jaar voor gekozen om van Pride Week, Pride Month te maken. Ook de naam is veranderd. In 2019 werd Rainbow Week bedacht door de gemeente; dit is nu Gooise Pride Month geworden.

Aandacht geven aan iedereen
Stadsbeiaardier Wim Ruitenbeek bespeelt dit jaar tijdens Pride Bells de beiaard in de raadhuistoren. Wim zegt dat hij het belangrijk vindt dat er ruimte is voor iedereen. ‘Je moet aandacht geven aan iedereen. Dus als er zo’n thema speelt, doe ik daar graag aan mee,’ zegt Wim glimlachend.

Wim is nu al meerdere jaren beiaardier voor Pride Bells, wat voorheen Rainbow Bells heette. ‘Voor mij is het niet eens een vraag of ik hieraan mee doe. Als beiaardier probeer ik overal bij aan te sluiten. En als er dan zo’n thema speelt in de stad, dan vind ik het mooi om een uur lang rainbow hits te spelen,’ zegt Wim, terwijl hij vanuit de klokkentoren over Hilversum uitkijkt. Vanuit de toren heb je uitzicht op hoe groen en bebost Hilversum eigenlijk is. Vanaf hier is er duidelijk te zien dat de herfst in volle gang is, met blaadjes die langzaam van hun gebruikelijke groen, naar een variatie van geel en oranje gaan.

Uitzicht raadhuistoren

Reacties
De reacties op Pride Bells zijn positief, aldus Wim. ‘Ik weet niet of mensen doorhebben dat ik het al een aantal jaar achter elkaar doe, maar elk jaar komen er weer verzoekjes voor liedjes of opmerkingen dat mensen het leuk vinden dat ik hierbij aansluit.’

Wim hoopt dat hij impact maakt op de mensen die hem horen spelen tijdens Gooise Pride Month. ‘Ik hoop dat mensen zich gezien voelen, dat ze erbij horen. De beiaard speelt voor iedereen, dus ook voor deze doelgroep.’

De toren van het raadhuis
Na afloop stelt Wim voor om naar het allerhoogste punt van de toren te gaan. Halverwege de steile, ijzeren trap naar boven vertelt Wim dat hij eigenlijk hoogtevrees heeft. ‘Eigenlijk best gek als je beiaardier bent, maar ik heb het ervoor over.’ Vanaf hier kun je zover kijken dat Amsterdam, Almere en Utrecht zichtbaar zijn. ‘Kijk, daar heb je de kerk in Hilversum en daar zie je de Domtoren,’ roept Wim lachend, zijn stem iets luider door de wind die hier harder waait dan beneden.

Wil je de motieven van de stadsbeiaardier weten? En horen welke muziek er werd gespeeld? Luister dan naar het onderstaande fragment geproduceerd door Kiara Giacometti.

Noëlle van Russel

Noëlle van Russel (19) is een eerstejaars student en beginnend journalist bij SvJ. Noëlle is een nieuwsgierig persoon die alles en iedereen interessant vindt. Perfect voor de journalistiek! Noëlle ziet zichzelf later twee verschillende kanten op gaan. Of ze wordt buitenlandcorrespondent in New York, een levendige stad waar altijd wel iets gebeurt, of ze wordt muziekjournalist en combineert haar twee passies: muziek en journalistiek.