Hilversum

Radiostudio van Muziekcentrum van de Omroep omgetoverd tot ‘Wunderkammer’

Wunderkammer - foto: Jutta Gieskens

In het Muziekcentrum van de Omroep aan de Heuvellaan in Hilversum, vond afgelopen zondag de opening van een reeks concerten plaats, in de vorm van de zogenoemde Wunderkammer, oftewel een ‘kunst en rariteitenkabinet’. Het concert werd gezongen door een ensemble gevormd uit het Groot Omroepkoor van Hilversum en is volledig bedacht en georganiseerd door sopraan Tanja Obalski.

Tanja Obalski, lid van het Groot Omroepkoor, kreeg de eer de opening van een reeks concerten in het Muziekcentrum van de Omroep te organiseren en zij besloot een concert te organiseren met een aantal leden van hetzelfde koor.  Het concert bestond uit een samenstelling van liederen uit de renaissance, afkomstig uit Italië, Frankrijk en Spanje, allemaal geheel a capella gezongen.

Obalski kwam met het idee voor de Wunderkammer, omdat ze haar liefde voor muziek uit de renaissance en het vertellen van verhalen, door middel van deze muziek tot leven wilde brengen. Een Wunderkammer betekent in het Nederlands zo veel als een kunst- en rariteitenkabinet. Ze heeft deze Wunderkammer vormgegeven, door de studio te vullen met typerende decorstukken uit de renaissance. ‘Ik wilde met de decorstukken echt het gevoel geven alsof je in een andere wereld stapt. Ik heb bijzondere stukken gekozen om de muziek en het verhaal te versterken en echt het gevoel van een “rariteitenkabinet” te geven’, aldus Obalski.

foto: Jutta Gieskens

Ook werd de Wunderkammer uiteraard gevuld met klanken. Het ensemble zong verschillende stukken uit de renaissance en bij elk lied werd een kort verhaal verteld over de achtergrond van het lied. Obalski heeft deze verhalen zelf bij de stukken gezocht. ‘Wat ik het allerliefste doe is verhalen vertellen met muziek, maar deze stukken uit de renaissance hebben vaak veel geschiedenis, dus wilde ik graag wat extra achtergrondinformatie bij de muziek geven’, vertelt Obalski.

jutta Gieskens

Hoi! ik ben jutta. Ik ben 19 jaar en woon in Amsterdam. Ik heb in 2023 mijn vwo diploma gehaald, toen heb ik een tussenjaar gehad en ik zit nu in mijn eerste jaar van de School van Journalistiek in Utrecht. Ik houd van schrijven en ik houd van films en documentaires. Met Hilversum heb ik weinig connectie., behalve dat mijn opa daar van 1982 tot 1984 wethouder is geweest. Wel heb ik super veel zin om over Hilversum te gaan schrijven en andere producties te gaan maken.