Houten

Selecteer Pagina

Sterke daling autorijbewijsbezit onder jongeren in Houten

Sterke daling autorijbewijsbezit onder jongeren in Houten

Auto rijles. Bron: Pexels.com

Tegenwoordig wachten jongeren langer met het behalen van hun autorijbewijs. Dit blijkt uit een analyse van het CBS. Houten staat bekend als fietsstad, maar er zijn meerdere redenen waarom het aantal rijbewijzen onder jongeren daalt. Fietsambassadeur André Botermans weet alles over Houten en de fietsmogelijkheden. Rij-instructeur Jan Willem van Tessel merkt verschil onder zijn leerlingen, vergeleken met een paar jaar geleden. Het is een feit, ook in Houten behalen minder jongeren hun autorijbewijs dan vijf jaar geleden.

Het CBS heeft een analyse uitgebracht over rijbewijzen onder jongeren. Sinds vijf jaar is er namelijk een daling van autorijbewijzen onder jongeren van zeventien tot twintig jaar. Ook in Houten is het aantal behaalde rijbewijzen gedaald onder jongeren. De afname is 7,8% sinds 2019. Deze leeftijdsgroep heeft de grootste daling van allemaal. De totale daling is 9,8% van alle leeftijdsgroepen. Op 1 januari 2025 was het totale autorijbewijsbezit in Houten 84,6%. Meerdere factoren wegen mee met deze daling.

In gemeente Houten fietsen veel mensen, omdat de stad ingericht is als fietsstad. Dit maakt fietsen toegankelijk en veilig. Binnen vijftien minuten kan je aan de andere kant van de stad zijn. Ook is het veilig om hier te fietsen. Er fietst alleen gelijkwaardig verkeer en fietsers komen niet in aanraking met auto’s. Hoe stedelijker een gemeente of gebied is, hoe minder rijbewijzen er worden gehaald. Dit meldt het CBS in de analyse. Houten is een erg stedelijke gemeente, waar veel mogelijkheden zijn om te verplaatsen zonder een auto. Dit zorgt er ook voor dat het steeds minder nodig is voor jongeren om een rijbewijs te hebben.

Fietsambassadeur André Botermans van gemeente Houten denkt juist niet dat er een verband is met de daling van het aantal rijbewijzen en het feit dat Houten een fietsstad is. “Veel mensen komen met de verwachting dat iedereen fietst en er geen auto’s in bezit zijn van mensen”, zegt Botermans. Het autobezit in Houten is hoog, bijna iedereen moet met hun auto naar werk reizen. “De meeste mensen werken in een andere stad dan waar ze wonen”, zegt Botermans. Hij denkt dat het voor jongeren een bewuste keuze is om nog even te wachten met hun rijbewijs te behalen. De meeste jongeren gaan eerst nadenken over waar ze willen wonen, werken en reizen. Gebaseerd daarop gaan ze bekijken wanneer en of ze een rijbewijs nodig hebben.

Jan Willem van Tessel merkt een verandering in de leeftijdsgroep van de leerlingen bij zijn rijschool, vergeleken met vijf jaar geleden. Hij denkt dat jongeren een drukker leven hebben dan vijf jaar geleden. Dit zorgt ervoor dat ze dat rijbewijs nog even laten wachten. “Ik merk zeker een verschil in de leeftijd met een paar jaar geleden, nu zijn er veel meer twintigers en een paar jaar geleden waren dat veel meer mensen van 17 jaar oud”, zegt van Tessel. Opleidingen van leerlingen worden zwaarder, vaak moeten jongeren werken naast school en ze willen een sociaal leven hebben. Al deze factoren zorgen ervoor dat een rijbewijs geen prioriteit is voor jongeren in Houten. “Ze hebben echt minder tijd en in een rijopleiding moet je echt genoeg tijd steken”, zegt van Tessel.

In gemeente Houten is dus ook zeker een daling van het aantal rijbewijzen onder jongeren. Niet alleen omdat jongeren makkelijk op hun fiets van plek naar plek kunnen komen, maar ook omdat hun behoeften ergens anders liggen. Volgens Botermans en van Tessel is het voor Houten geen probleem dat er een daling is in het aantal rijbewijzen. Dit komt vooral door de inrichting van de stad. Inwoners hebben geen behoefte aan een rijbewijs en fietsen of wandelen naar hun bestemming.

Over de auteur

Noa Menheere

Noa Menheere is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ze is geboren op 14 februari 2007. Nu woont ze voor haar studie op kamers in Utrecht. Haar grote droom is om later als verslaggever bij de Formule 1 te werken. Momenteel werkt ze bij GrandPrix Radio. Andere interesse gebieden van Noa zijn misdaad en cultuur. Hier wil ze zich in verdiepen en meer over leren tijdens haar studie. Ze kijkt er naar uit om deze studie te volgen en is gemotiveerd om haar doelen te bereiken.