Afstudeerprojecten
Een groep van zes afstudeerders werkt gedurende negen weken voor een journalistieke opdrachtgever aan een speciaal project, in de vorm van een ‘subredactie’. Het is dus echt wat anders dan een stage. Denk aan een special, een onderzoek, een innovatief vraagstuk, iets waar de opdrachtgever zelf niet aan toe komt in de dagelijkse praktijk, maar wat wel nodig of gewenst is.
Het is de bedoeling dat studenten aan diverse competenties kunnen werken om zo aan te tonen dat ze die beheersen en hun diploma verdienen. Ze kunnen dus nadrukkelijk ook ingezet worden om concepten te ontwikkelen of doelgroeponderzoek te doen, maar het doen van diepgravende research en het maken van producties is ook een onmisbaar onderdeel van de opdracht die ze uit moeten gaan voeren. Studenten verdiepen zich in het onderwerp dat de opdrachtgever behandeld wil hebben. Ze transformeren zichzelf tot specialist op dit terrein en zijn van toegevoegde waarde als subredactie voor werk waar op de redactie in de haast van de dag geen tijd voor is.
Studenten zijn in staat betrekkelijk zelfstandig met de opdracht aan de slag te gaan, maar enige begeleiding en feedback maakt onderdeel uit van de opdracht. In overleg wordt bepaald hoe vaak studenten op de redactie aanwezig zijn. Studenten moeten naast dit werk ook aan de slag met een onderzoek voor hun afstudeerportfolio, dus zijn 32 uur per week beschikbaar voor de opdracht. Na negen weken moeten ze weer met ander werk verder, dus zijn ze niet meer beschikbaar.