Innovatieve projecten

De SvJ leidt journalisten van de toekomst op die weten wat een ondernemende houding is en innovatief en conceptueel kunnen denken. In het specialisatiesemester van jaar 3 gaan de studenten aan de slag voor een journalistieke opdrachtgever. De methodiek waarmee ze werken is Design Thinking; stapje voor stapje ontwerpen ze een prototype dat is getest en afgestemd op de doelgroep.

Kunst & cultuur & lifestyle

Het thema binnen deze specialisatie is engagement, dat wil zeggen kunst en cultuur met een boodschap. Verschillende culturele uitingsvormen als film, literatuur, beeldende kunst, muziek, maar ook cultuurfilosofie komen aan bod. Het gaat om zowel high- als low-culture. Studenten leren wat crossmediaal werken precies inhoudt en maken complexe crossmediale producties over onderwerpen binnen dit domein. Belangrijk onderdeel is het onderzoek naar een innovatief vraagstuk van een echte opdrachtgever binnen de kunst&cultuur journalistiek.

Burger, politiek en maatschappij

In deze specialisatie verdiepen studenten zich in de verhouding tussen burger, maatschappij en politiek. Publieke opinie en medialandschap staan centraal. Specifieke onderwerpen als het moderne conservatisme, de terugkeer van het lokaal niveau en integratievraagstukken komen aan bod. Studenten leren wat crossmediaal werken precies inhoudt en maken complexe crossmediale producties over onderwerpen binnen dit domein. Belangrijk onderdeel is het onderzoek naar een innovatief vraagstuk van een echte opdrachtgever binnen de politieke/maatschappelijke journalistiek.

Crossborder journalism

Deze specialisatie behandelt buitenlandjournalistiek binnen de thema’s glocal economy, europa in crisis en de nieuwe wereldorde. Denk aan belangrijke internationale ontwikkelingen als de opmars van grootmachten als China, India en Brazilië, botsing der culturen van het ‘vrije’ westen en de islamitische wereld, en de uitdagingen van een verenigd Europa. Studenten worden voorbereid op een rol als buitenlandredacteur, verslaggever of correspondent. Een individuele buitenlandreportagereis maakt onderdeel uit van deze cursus.

Studenten leren wat crossmediaal werken precies inhoudt en maken complexe crossmediale producties over onderwerpen binnen dit domein. Belangrijk onderdeel is het onderzoek naar een innovatief vraagstuk van een echte opdrachtgever binnen de buitenlandjournalistiek.