Donderdag trad de Amsterdamse band KrachtStroom voor de eerste keer buiten Noord-Holland op in muziekkroeg Trapop! (Leidsche Rijn). Begin 2026 brengen ze hun nieuwe EP Atlantis in Brand uit, volgens henzelf hun stevigste EP tot nu toe.
De band bestaat uit drie leden; Lex (gitarist, zanger en songwriter), Marnix (drummer) en Paul (bassist en tweede stem). De band bestaat sinds 2018 en heeft al drie EP’s uitgebracht. Ze werken samen met Steven van der Werff, onder andere bekend als de producer van Ploegendienst, en voor hun Atlantis in Brand ook met gitarist Oeds Beydals onder meer bekend van The Devil’s Blood. Zelf beschrijven ze hun muziek als Nederlandstalige garagerock/punk met stoner- en grunge-invloeden, om het lekker breed te houden: een mix van alle niches waar zij zelf naar luisteren.
Jullie spelen vanavond hier in Trapop! in Leidsche Rijn dat is jullie eerste show buiten Noord-Holland. Hoe is dat voor jullie als band?
(Marnix) Ik vind het echt heel leuk, even buiten huis. Het is bijzonder om andere mensen ons geluid te laten horen. (Lex) We hebben een rustig anderhalf jaar gehad. Ik was op sabbatical en Marnix was aan zijn voet geopereerd. En nu gaan we gewoon weer knallen. Het is leuk dat het nu wat groter wordt. (Marnix) Het is alsof we nu nieuwe levels bereiken. Het maakt mij niet uit hoe weinig mensen er zijn. (Lex) We hebben tijdens ons tweede optreden in Amsterdam echt dikke moshpits gehad, maar we hebben ook meegemaakt dat er heel weinig mensen waren. Wij vinden het gewoon leuk om te spelen.
Begin 2026 komt jullie nieuwe EP uit. Hoe gaat die heten?
(Lex) Ik denk Atlantis in Brand. Eerst wilde ik hem Uit Evenwicht noemen, maar we hebben ook een nummer dat zo heet, én een nummer dat Atlantis in Brand heet. Uiteindelijk vind ik Atlantis in Brand een betere naam en ga ik het nummer anders noemen. De vier nummers van het EP zijn samen Atlantis. Dan mag Uit Evenwicht gewoon Uit Evenwicht blijven.
Wat voor soort EP wordt het? (Atlantis in Brand)
(Lex) Het wordt wat vuiger. Ik denk dat het wel ons stevigste EP wordt. Bij de oude platen kozen we vaak bewust veel variatie, en nu hebben gewoon de 4 nummers uitgekozen die we de beste vinden en die gaan we opnemen. Ik denk dat we echt stappen hebben gemaakt ten opzichte van de vorige EP. Mijn gitaar leraar is Oeds Beydals (The Devil’s Blood) en wat Steven de vorige keer deed, doet Oeds nu: hij geeft de tips en aan het einde gaat Steven er nog een keer overheen. (Paul) Het ontstaat allemaal heel organisch.
Hoe verliep de Samenwerking?
(Lex) De liedjes zijn organisch in de oefenruimte ontstaan. Als wij ze goed vinden, neem ik ze mee naar Oeds. Hij kijkt er dan kritisch naar en geeft tips; vaak krijgen we ‘less is more’ terug. Soms vertel je juist iets door het niet te vertellen. We proberen ook heel erg het ‘powertrio’ te behouden. (Marnix) Maar daarvoor moet je soms ook echt vanuit de luisteraar denken.
Hoe zijn jullie op de naam KrachtStroom gekomen?
(Lex) Ik wilde echt een harde naam, omdat we Nederlandstalig zijn en omdat we een powertrio vormen. Ik had dat woord kracht in mijn hoofd en toen kwam ik op KrachtStroom. Als je het schrijft, heb je zes medeklinkers achter elkaar en dat is eigenlijk heel raar voor een woord. Het klinkt hard en het ziet er hard uit. (Marnix) ik moest er aan het begin even aan wennen. Het pakte me niet meteen, maar opgegeven moment groeit het ook gewoon naar je toe.
Vanwaar de keuze om jullie muziek in het Nederlands te maken?
(Lex) Ik heb vroeger in een cross-over band gezeten, een beetje funk-/hiphopachtig, en toen was ik de rapper. Dat was ook Nederlandstalig. Daarna ben ik gitaar gaan spelen en zat ik in een Engelstalige rockband, maar toen vond ik dat eigenlijk een beetje saai. Toen wou ik een eigen band beginnen en het in het Nederlands doen, omdat ik me daarin beter kan uiten. (Marnix) Ik vind de teksten in het Nederlands veel harder binnenkomen, omdat je ze verstaat. Daarnaast vind ik het leuk om onderdeel te zijn van de Nederlandse (muziek) scene.
Jullie hebben in het verleden met dezelfde producer als Ploegendienst samengewerkt (Steven van der Werff), hoe verliep dat?
(Marnix) Ja ik vond het heel vet. Hij deed echt heel lekker mee. (Lex) Hij was heel fijn om mee te werken. We hadden de nummers van tevoren al doorgenomen en hij heeft goed meegedacht en zijn ervaring daarin meegenomen. We hebben elkaar eerst goedgekeurd voordat we gingen samenwerken. We konden in twee dagen alles opnemen en daarna ging hij alles zelf verder uitwerken. De nieuwe EP wordt ook weer bij hem opgenomen.
Jullie spelen al sinds 2018, hoe is de ‘KrachtStroom’ uit 2018 vergeleken met die van 2025?
(Marnix) Ik vind dat we steeds meer onze eigen identiteit vinden. Als ik terugkijk naar 2018 zie ik duidelijk verschil, bijvoorbeeld in onze EP’s. De kwaliteit van de opnames is verbeterd; de eerste EP was bijvoorbeeld opgenomen in een soort DIY-studio. (Lex) Je kunt onze groei echt terugzien in de EP’s. (Paul) Qua muziekstijl wordt het steeds meer één geheel. Het zijn verschillende type nummers, maar wel met één sound.