De Albert Heijn organiseert jaarlijks een inzamelingsactie voor de voedselbank. Het bedrijf verkoopt producten met korting die klanten mogen doneren aan de voedselbank, de opbrengst van deze producten gaat daar echter niet naartoe.
Dina el Abbassi, supermarktmanager service van Albert Heijn Terwijde zegt het volgende: ‘De Albert Heijn is een bedrijf, dus we willen geld verdienen. De producten die gedoneerd worden verkopen we altijd met korting, maar het geld dat we daarmee verdienen houden we zelf.’ Tijdens de landelijke donatieactie van de supermarktketen worden klanten actief benaderd door vrijwilligers van de voedselbank om afgeprijsde producten te kopen en die vervolgens te doneren. Die levensmiddelen hebben altijd een lange houdbaarheidsdatum.
De klant kan overigens op de Albert Heijn website en in de app het hele jaar geld aan goede doelen geven. Met één druk op de knop kan je één euro, twee euro vijftig of vijf euro doneren. Dat geld gaat volgens el Abbassi wel rechtstreeks naar lokale instanties, zoals de voedselbank. Net als de producten die de Albert Heijn doneert, zonder er winst op te maken. Van overgebleven acties tot feeststollen tijdens Kerst en Pasen. ‘Zo geven we de mensen die bij de voedselbank komen ook fijne feestdagen.’ aldus el Abbassi.
De inzamelingsactie was in de Albert Heijn Terwijde geen groot succes, ‘Wij hadden geen vrijwilligers in onze winkel,’ vertelt Abbassi, ‘wij merken dat mensen meer doneren als ze actief benaderd worden door echte mensen.’ Volgend jaar hoopt el Abbassi dat anders te kunnen doen, maar er zijn te weinig vrijwilligers om bij elk filiaal in te zetten.
Hieronder het interview met Dina el Abassi van Jade.