Leidsche Rijn – Pascal de Graaf (47) is samen met haar man de trotse eigenaresse van Vakgarage Leidsche Rijn. Hoewel de autowereld het laatste decennium sterk veranderd is, wordt er in de garage in Leidsche Rijn weinig van gemerkt.
Mijn partner is in 2007 begonnen met de garage. Dat was toentertijd nog in een heel klein hokje aan de Kromme Wetering, naast de snelweg. Drie jaar later leerde ik hem kennen. Ik had toen nog een andere baan. In 2013 was het bedrijf zo gegroeid dat er een extra persoon in dienst moest komen. De keuze was voor mij snel gemaakt. Ik heb toen mijn baan opgezegd en werk intussen al twaalf jaar met veel plezier in de garage. Nu komen er nog steeds nieuwe werknemers bij, daar zijn we heel blij mee. De personeelstekorten in onze branche zijn bekend. We zijn nu gelukkig gezegend met twee automonteurs in opleiding. De een zit in zijn derde jaar en de ander heeft zijn opleiding net afgerond en is hier gelukkig gebleven. Het leukste aan mijn werk vind ik het contact met klanten. Er zijn dealers die klanten behandelen als een nummer. We behandelen klanten gewoon als mensen, we staan altijd open voor hun verhalen, de klachten van de klanten en hun persoonlijke wensen. Gewoon een persoonlijk praatje, daar zijn mensen heel gevoelig voor. De coronaperiode was daarom ook heel moeilijk, er was weinig contact. De andere kant van dat verhaal is wel dat klanten meer lieten maken aan hun auto, waardoor de auto hier ook langer bleef staan. We hoefden daarom gelukkig geen subsidies aan te vragen en hebben ook geen gebruik hoeven te maken van de coronasteun, maar het was wel een spannende tijd.
Duurzaamheid en elektrisch rijden
Als ik kijk naar de ontwikkeling van de elektrische auto’s merken we daar nog weinig van. Wij merken dat de klanten heel huiverig zijn ten opzichte van elektrische auto‘s. Dat komt voornamelijk door de prijs, elektrische auto’s zijn een stuk duurder dan de reguliere brandstofmodellen. Ook weten de klanten niet wat een batterij van een elektrische auto op lange termijn gaat doen. Want als je een nieuw accupakket moet aanschaffen, dan ben je een groot vermogen kwijt, dan kun je beter een andere auto kopen. Wij hebben wel elektrische auto’s in onderhoud, we hebben ook monteurs die eraan mogen sleutelen, De aanpassingen die we hebben moeten doen, zijn klein. Dat is maar goed ook, want de meeste klanten blijven kiezen voor de reguliere brandstof modellen. Zij vinden duurzaamheid ook belangrijk, maar ze denken in eerste instantie aan hun portemonnee. Want elektrisch rijden is nog niet te betalen. Helemaal na het wegvallen van de subsidies voor elektrisch rijden. De wegenbelasting voor elektrische auto’s is inmiddels hoger dan voor benzine en dieselauto’s. Ik denk ook dat het binnen tien jaar niet veel zal veranderen. Elektrisch rijden zal wel iets toenemen, maar mensen zijn nog heel erg gehecht aan het betrouwbare aspect van een auto die op brandstof rijdt.
Hieronder is de audiorapportage in de garage te beluisteren. De rapportage is gemaakt door Patryk Wolny.