LEIDSCHE RIJN- Terwijl grote multinationals stunten met hun prijzen, houdt LOU zich bewust gedeinsd met Black Friday. Eigenaresse Louise à Campo ziet geen enkele reden om mee te doen aan de kortingenregen. ‘Ze maken de mensen gek.’
“De marges van grote ketens zijn totaal anders,” legt à Campo uit. “Zij kopen miljoenen stuks in, vaak in China, waardoor hun inkoopprijzen enorm laag liggen. Wij kopen onze items ruim negen maanden van tevoren in, in kleine aantallen én in landen als Denemarken, Spanje en Frankrijk. Dan praat je over totaal andere prijzen.”
“Ik koop er tien in, geen tien miljoen. Dan héb je niet eens iets om op af te prijzen.”
‘Mijn artikelen blijven maximaal zes weken liggen: vertelt à Campo. Voor een kleine onderneming als LOU is er geen noodzaak om mee te doen aan stapelkortingen. ‘Het is altijd druk, zelfs tijdens de Black Friday periode.’
Ook vanuit haar klanten is geen vraag naar kortingen. Zo’n 60% van haar publiek is vaste klant, die ze zo bij naam zou kunnen opnoemen. ‘Het is een service gerichte winkel, hier verwachten ze geen kortingen. Mijn klanten weten dat ze bij een kleine ondernemer kopen, en dat dat direct helpt bij het betalen van mijn vaste lasten.’ In ruil hiervoor krijgen de klanten persoonlijk advies en een fijne winkel ervaring. Iets wat je bij grote ondernemingen vaak mist.
En op de vraag of zij volgend jaar wél mee wil doen geeft ze een vastberaden antwoord… ‘Nee!’ Sterker nog: Ze gaat er met een gestrekt been in. ‘Ik ga er volgend jaar een campagne van maken om de grote bedrijven te bespotten.’
Luister naar het audio-interview van Nadia Dune Bielat met Louise à Campo , eigenaresse van LOU, over Black Friday: