Eerste bevindingen onderzoek mislukte aanslag Trump bekend; media kiezen verschillende invalshoeken

“Dit was een ‘failure’ van de kant van de geheime dienst.” Met deze woorden opent Ronald Rowe rond één uur lokale tijd in Washington D.C. de persconferentie. Hij is de interim-directeur van de geheime dienst en vrijdagmiddag werden de eerste bevindingen van een intern rapport gepresenteerd over wat er misging tijdens de mislukte aanslag op Donald Trump op 13 juli in Butler, Pennsylvania. De dader,  Thomas Matthew Crooks, nam Trump onder vuur maar werd zelf doodgeschoten door scherpschutters van de geheime dienst. Er kwam één persoon om het leven die op de tribune achter de Republikeinse presidentskandidaat zat.

Uit de eerste bevindingen blijkt dat de geheime dienst ‘amateuristische’ fouten heeft gemaakt. Op de website van de Belgische VRT staat dat de belangrijkste oorzaak de gebrekkige communicatie was tussen de geheime dienst, lokale handhavers en vrijwilligers. In een video op de Facebookpagina van Newsnation wordt door de aanwezige journalist, Joe Khalil, uitgelegd wat er die dag precies fout ging: “De geheime dienst en de lokale politie zaten beiden op andere radiofrequenties. Dus toen de lokale politie de schutter in het vizier kreeg, gaven ze dit weliswaar door via de portofoon, echter de geheime dienst hoorde dit simpelweg niet. Ook probeerde men elkaar te bereiken door simpelweg te bellen met een gsm. Hierdoor kon men elkaar niet bereiken waardoor het uitwisselen van belangrijke informatie moeizaam ging.”

Maar dat is volgens Khalil niet het enige wat mis ging. “Van te voren wil de geheime dienst met de lokale handhavers een briefing houden om door te nemen wat er kan gaan gebeuren. De lokale handhavers riepen de hulp in van een tweede organisatie waar de geheime dienst niet van op de hoogte was. En deze tweede partij was verantwoordelijk voor de bescherming van het gebouw waar de schutter uiteindelijk op klom.” Tijdens de persconferentie vroeg hij of het te maken had met personeelstekort. En of het wervingsproces versneld kon worden. Dit was volgens Rowe niet mogelijk, omdat de standaarden voor training niet omlaag mogen.

Tijdens de persconferentie werd door een verslaggever van FoxNews de vraag gesteld wie er verantwoordelijk was voor de beveiliging van het gebouw. Volgens Rowe was niemand specifiek aangewezen voor deze klus. In het artikel van de Amerikaanse nieuwszender geeft Rowe aan: “Ik ga niet in op hoeveel mensen gestraft gaan worden, maar we nemen zeker onze verantwoordelijkheid. We gaan diegenen disciplinair straffen die steken hebben laten vallen.” Ook wilde de geheime dienst hun ‘security room’ niet delen met de lokale handhavers, waardoor waardevolle informatie verloren ging. Volgens Fox heeft men weinig geleerd, want kort geleden ontsnapte de Republikeinse presidentskandidaat opnieuw aan een aanslag.

De derde nieuwszender die aandacht spendeerde aan de persconferentie was ABCNews. Na afloop werd een kruisgesprek gehouden tussen twee verslaggevers en de presentatrice van het programma. Op de vraag van de aanwezige journaliste, Katherine Faulders, of Trump en Harris nu beiden hun leven anders moeten gaan leven om te voorkomen dat ze het doelwit worden zei ze het volgende: “ Het is interessant, want de geheime dienst is verantwoordelijk voor de bescherming van deze mensen. En iedereen moet hun leven zo normaal mogelijk leven. Wel is naar buiten gekomen dat de geheime dienst met Trump om tafel is gaan zitten. Zij willen namelijk dat hij de momenten dat hij gaat golfen duidelijker aangeeft, zodat zij daar beter op voorbereid zijn.”

De nieuwszender CNN kiest tot slot voor een neutrale aanpak. Er zou volgens hen geen reden zijn om te twijfelen of de inauguratie van de toekomstige president in gevaar komt. Rowe geeft aan: “We zullen aan alles voldoen en alles wat we nodig hebben voor die dag zullen we ook hebben.” In een artikel op de website van hen staat dat de geheime dienst elke dag evalueert wat er fout ging en dat ze hieruit zullen leren. En dat ze er alles aan zullen doen om te zorgen dat beide presidentskandidaten hun campagne zorgeloos kunnen voortzetten. Tot slot geeft Rowe aan dat ze meer beschikking willen hebben over technische hulpmiddelen en beter uitgerust willen worden tijdens de campagnes.

Maar er ging nog meer mis. Uit het rapport blijkt bijvoorbeeld dat drones niet konden opstijgen vanwege technische problemen. Ook zouden er serieuze vraagtekens zijn gezet bij de locatie van de bijeenkomst. Volgens het rapport werd er niets gedaan om deze twijfel weg te nemen. Het Huis van Afgevaardigden wilde niet langer wachten om risico’s uit te sluiten en nam vandaag een wet aan om presidentskandidaten dezelfde bescherming te bieden als de zittende president. Unaniem werd besloten dat zowel Donald Trump als Kamala Harris met hun ‘running mate’ voortaan in de hoogste beveiligingscategorie vallen.

Ronald Rowe tijdens de persconferentie. Bron: Youtube.