Een blik op de zaterdageditie van de Volkskrant en het FD: wat melden zij over de Amerikaanse verkiezingen?

Bron: Pixabay

Even gemist wat Nederlandse kranten afgelopen weekend schreven over de Amerikaanse verkiezingen? De redactie van No Sleep Till Brooklyn brengt je weer op de hoogte.

De Volkskrant besteedt aandacht aan de Amerikaanse verkiezingen door te beschrijven hoe orkaan Helene een politieke lading heeft gekregen. De op een na dodelijkste orkaan op het Amerikaanse vasteland sinds 2005 kostte al zeker 227 mensen het leven.

Onder de staten die getroffen zijn door de orkaan vallen swingstates Georgia en North Carolina. Met nog een maand tot de verkiezingen wordt de natuurramp ingezet als middel om stemmen te winnen, laat het artikel zien.

‘Nu de wind en regen zijn gestopt, wordt het rampgebied een politiek strijdtoneel’, aldus de Volkskrant. President Biden bezocht al vier getroffen staten en de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris is woensdag in Georgia geweest en zal dit weekend een bezoek brengen aan North Carolina, beide swingstates.

De Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump bracht dinsdag al een bezoek aan Georgia, waar hij een campagnebijeenkomst hield met een zwaar getroffen gebied op de achtergrond, zo schrijft de Volkskrant. ‘Trump verspreidde daar de leugen dat de Republikeinse gouverneur, Brian Kemp, tevergeefs zou hebben geprobeerd president Biden te bellen. Kemp ontkende dit later en zei dat Biden hem maandag aan de telefoon had gevraagd wat hij nodig had om noodhulp te kunnen verlenen en dat hij dankbaar is voor de hulp van de federale overheid’, aldus de Volkskrant.

De krant beschrijft het belang van deze ontwikkeling in het slot van het artikel: ‘Als de verkiezingsuitslag net zo’n fotofinish wordt als die van vier jaar geleden, kunnen een paar honderd stemmen van door Helene getroffen kiezers in Georgia of North Carolina de doorslag geven.’

FD

Het Financieel Dagblad besteedt in een achtergrondartikel aandacht aan de vraag hoe reëel de angst is voor een tweede termijn voor Trump waarbij de democratie buitenspel wordt gezet.

Over hoe er in Amerika wordt gekeken naar Trump vertelt het FD dat Trumps kiezers hem in 2016 wel serieus maar niet letterlijk namen, terwijl zijn critici het andersom deden. ´De ervaring van een Trump-presidentschap rijker, en zijn greep op de Republikeinse partij indachtig, is het adagium veranderd. Het merendeel van de Amerikanen doet het inmiddels allebei: hem zowel letterlijk als serieus nemen´, schrijft het FD.

Daarna gaat het FD in op de plannen die Trump al heeft blootgelegd voor een eventuele tweede termijn. Op economisch vlak zijn de plannen van Trump het meest helder, vertelt het FD.
Winstbelasting van 21 naar 15 procent, publieke investeringen in duurzame energie in een dag schrappen, importtarief van 10% naar 20% en nog eens 60% erbovenop voor goederen uit China. Dat is een greep uit Trumps economische plannen, waarmee hij een ‘productierenaissance’ voorspelt, maar de meeste economen waarschuwen voor een enorme prijsstijging, schrijft het FD.

De krant gaat ook in op het plan van de Republikeinse presidentskandidaat om zijn politieke tegenstanders te vervolgen en een politieke omgeving te creëren met jaknikkers. Het FD vertelt dat het tijdens zijn eerste termijn moeilijk voor hem was om politieke tegenstanders te vervolgen. ‘Die ervaring maakt dat Trump er wel oren naar heeft om bovenal loyalisten te benoemen´, aldus het FD.

‘Er staat Trump weinig in de weg om het Amerikaanse veiligheidsapparaat te transformeren tot een persoonlijk machtsmiddel’, zo concludeert het FD op basis van quotes van de experts Frederico Finchelstein en Emmanuel Guerisoli.

Het FD sluit het achtergrondartikel af met een alinea waarin in het midden wordt gelaten of een overwinning van Trump écht een gevaar voor de Amerikaanse democratie is. ‘Of Trumps suggestie van een – kortstondig – dictatorschap vooral campagneretoriek is, zal blijken als hij de verkiezingen wint.’
Ook gaat het FD in de laatste alinea op humoristische wijze in op de dingen die Trump heeft beloofd zijn eerste dag van zijn tweede termijn te doen: ´Als Trump de verkiezingen wint en hij meent wat hij zegt, krijgt hij een drukke eerste dag.’

Conflict Midden-Oosten overheerst zaterdagkranten

In andere Nederlandse zaterdagkranten is er dit weekend geen aandacht besteed aan de Amerikaanse verkiezingen. De situatie in het Midden-Oosten, die komende maandag een jaar geleden met Hamas’ aanval op Israël onder hoogspanning kwam te staan, overheerste de buitenlandberichtgeving van de kranten. Aan de invloed van het conflict in het Midden-Oosten op de Amerikaanse verkiezingen werd geen aandacht besteed.

Jelmer de Vries

Jelmer de Vries (2005) is werkzaam als journalist bij SvJ Media Woerden. Hij is geïntrigeerd door mooie, interessante verhalen en gaat deze achterna. Hij probeert de lezer of luisteraar in elk verhaal mee te nemen door zijn verhalen met passie te maken en over te brengen. Deze student journalistiek voelt zich vrij om op de redactie van SvJ Media Woerden te doen waar hij goed in is en wat hij leuk vindt.