Joe Biden akkoord met maximale beveiliging Donald Trump

“Geef hem alles wat hij nodig heeft, zolang hij maar niet vraagt om F’15’s.” Tijdens een van de laatste persconferenties, afgelopen zaterdag in het Witte Huis, zei de huidige president van de VS, Joe Biden, dat Donald Trump dezelfde beveiliging krijgt als hij. Volgens hem moet de oud-president dezelfde behandeling krijgen als de huidige president. Ook wordt hij volgens Biden al maximaal beschermd. Dit vermeldt onder andere het Brits nieuwsblad The Guardian. Hiermee reageert de Democratische president op verzoeken van het campagneteam van de Republikeinse presidentskandidaat om hem beter te beschermen.

In The Washington Post van vrijdagmiddag Amerikaanse tijd staat dat de Republikeinen hadden gevraagd om andere vliegrestricties boven zijn huis en tijdens campagnebijeenkomsten. Daarnaast is gevraagd om kogelwerend glas, het gebruik van militaire voertuigen om de oud-president te vervoeren en het gebruik van militaire vliegtuigen om raketten uit de lucht kunnen schieten. Deze informatie is gebaseerd op e-mailverkeer dat is geanalyseerd door de krant en anonieme bronnen. Volgens The Washington Post zijn deze verzoeken ‘buitengewoon’ en ‘ongehoord.’

Het campagneteam van Trump deed deze verzoeken, nadat vorige maand was gebleken dat Iran ‘serieuze plannen’ had om de oud-president te vermoorden. The New York Times meldt dat er contact is geweest tussen Susie Wiles, co-manager van het team van Trump, en de Chief of Staff, hoofd beveiliging, van het Witte Huis, Jeff Zients. Volgens Susie moesten er meerdere campagnebijeenkomsten worden verplaatst en geannuleerd, omdat de veiligheid van Trump niet kon worden gegarandeerd. Ook werd geklaagd over het gebrek aan personeel bij de Secret Service. Volgens NBCNews wordt dit bevestigd in een brief die door hen is geanalyseerd, afkomstig van Jeff Zients, gericht aan de directeur van de Secret Service, Ronald Rowe.

Tot slot deed het campagneteam ook nog het verzoek om zogenoemde special forces Trump extra te laten beveiligen. En werd volgens The Washington Post gevraagd om het vliegtuig van Trump extra te beveiligen. Niet voor niets is men bezorgd over de veiligheid van de oud-president. In juli werd Trump bijna doodgeschoten bij een bijeenkomst in Butler,  Pennsylvania. En in september werd een man aangehouden die zich met een wapen schuilhield bij de golfbaan waar Trump aan het golfen was. Hij wordt verdacht van het willen plegen van een aanslag op de oud-president. Sindsdien heeft het campagneteam van Donald Trump allerlei tactieken bedacht om ‘de vijand te slim af te zijn.’

In vergelijking met Trump: de Democratische presidentskandidate Kamala Harris wordt beschermd door de zogeheten Neavy Seals en vliegt in een Air Force Two. Dit is een vliegtuig dat wordt gebruikt door de vice-president van de VS. Ondanks de dreiging van Iran kan niet worden vastgesteld dat zowel het incident in Pennsylvania als dat in Florida gelinkt kan worden aan Iran. Toch heeft Joe Biden zaterdag toegezegd dat al het mogelijke gedaan dient te worden om Trump te beschermen. Diverse media hebben pogingen gedaan om het campagneteam van de oud-president te spreken te krijgen. Dat is tot op heden niet ingegaan op verzoeken om een  reactie.