De invloed van TikTok op het imago van Trump en Harris tijdens verkiezingscampagne

De invloed van TikTok op het imago van Trump en Harris tijdens verkiezingscampagne

Sinds de campagne van de Amerikaanse verkiezingen weer is begonnen, neemt het aantal video’s over Kamala Harris en Donald Trump op TikTok toe. Ook het campagne team van Kamala Harris en Donald Trump zijn begonnen met het maken van video’s op TikTok. Dit heeft invloed op het imago en populariteit van Harris en Trump.

Volgens Patrick Baert, Belgische hoogleraar Sociale Theorie aan de University of Cambridge, kunnen sociale media-edits het publieke imago en opinie van bekende figuren, zoals politici, behoorlijk beïnvloeden. Dit is dus ook het geval bij TikTok-edits over Kamala Harris en Donald Trump. Deze video’s zorgen er vaak voor dat er een emotionele betrokkenheid ontstaat of dat positieve eigenschappen sterker uitgelicht worden, maar het kan ook zo zijn dat juist de negatieve eigenschappen worden uitgelicht. Tijdens de verkiezingen zullen deze video’s sneller viral gaan, waardoor er een groot publiek bereikt wordt, waaronder veel jongeren. Een compilatie van video’s waarbij Harris vrolijk te zien is zorgt dus voor emotionele betrokkenheid. Voor Trump geldt het zelfde.

Het campagneteam van Kamala Harris speelt hier sterk op in. Sinds Harris de presidentskandidaat is geworden voor de democraten is het campagneteam begonnen met het maken van video’s over en met haar. Vooral een kijkje achter de schermen zorgt voor veel reacties. Amerikaanse media maken ook gebruik van TikTok om hoogtepunten van Trump of Harris te verspreiden. CNN en MSNBC laten bijvoorbeeld vaak video’s zien waarin Trump of Harris iets zeggen wat opvalt. The Times laat vaak in één video verschillen zien tussen wat Donald Trump zegt en wat Kamala Harris zegt.

Hoewel Donald Trump TikTok eigenlijk wilde verbieden, maakt hij nu ook gebruik van TikTok tijdens de verkiezingscampagne. Raymond Mens, Amerikakenner en politicoloog, beweert dat dit komt doordat Trump weinig affiniteit met jongeren heeft. Door op TikTok campagnevideo’s te gaan maken, zal Trump meer jongeren gaan bereiken. Daarnaast is het ook het snelst groeiende social medium in Amerika, waaraan hij niet meer kan ontkomen. Volgens Raymond is TikTok niet bepalend voor de verkiezingen, maar heeft zeker wel invloed. Beide presidentskandidaten krijgen door TikTok een positiever imago, doordat er dus een emotionele betrokkenheid ontstaat. Sinds Kamala Harris tot presidentskandidaat werd benoemd, neemt haar populariteit op TikTok toe.

Over de auteur

Lucas van Ackooij

Lucas van Ackooij (2006) is journalist in opleiding en is erg gedreven om al het nieuws uit te zoeken en over te brengen aan de rest van Nederland. Hij wilt uitzoeken hoe dingen in elkaar zitten en hoe mensen (anders) denken. Nieuwsgierig is hoe je hem in 1 woord zou kunnen omschrijven, maar ook met de woorden georganiseerd en respectvol. Als iets met onrecht gebeurd, is hij één van de eerste die daar meer over wilt weten. Hij heeft een enorme politieke interesse en heeft dan ook ambities om daar zijn werk van te maken, zoals politiek verslaggever. Later bij de televisie werken als presentator, bijvoorbeeld bij een talkshow, ziet Lucas ook wel zitten. Hij zal zich altijd inzetten om de waarheid boven water te halen. Bovendien wilt hij dat alle kanten van een verhaal aan het woord komen, zodat het volledige plaatje in beeld wordt gebracht.