Één op de vijf huishoudens in Nieuwegein maakt zich dagelijks zorgen over geld. Black Friday maakt de druk om te kopen alleen maar groter.
Ineke Jochemsen geeft budgettrainingen in Nieuwegein. Over armoede tijdens Black Friday, dat dit jaar op vrijdag 28 november valt, vertelt zij: ‘Je kunt nu extra voelen dat je niks kunt kopen.’ Je bent omringd door aanbiedingen en korting maar je hebt het geld niet. Dat is zeker een vorm van fear of missing out.’ De reclames die overal hangen spelen daar volgens Jochemsen een belangrijke rol in: ‘Als je niet even over je aankoop na kunt denken, koop je dingen die je eigenlijk helemaal niet kunt betalen.
‘Een aanbieding kan interessant zijn, maar dat is echt niet altijd zo. Soms stimuleert het juist om meer te kopen.’ Volgens Jochemsen is het voor mensen die het financieel zwaar hebben moeilijk om niet verleid te worden door de vele acties en koopjes. ‘Mensen zijn gevoelig voor korting.’
Op de vraag welke soort acties het gevaarlijkst zijn antwoordt Jochemsen: ‘De kleine dingen zijn het gevaarlijkst. Bij grote, dure acties denk je er wel even over na, maar over van die kleine acties van een paar euro doe je dat niet. Die kleine aankopen tellen samen uiteindelijk toch op tot een groter bedrag.’
Journalist Leonore Meiss sprak met iemand die tijdens Black Friday een grote aankoop gedaan heeft. Luister hieronder naar het interview.