De gemeente Nieuwegein is een nieuwe actie gestart. Vanaf 8 september 2025 kan je onduidelijke brieven terug sturen, het ledenpanel/getrainde medewerkers zullen dan de brieven herschrijven of beeldmateriaal erbij versturen om zo de brieven makkelijker te maken voor ieder.
Oniea (39), werkzaam in de administratie van een taal cursus, is blij met de nieuwe terugstuurservice voor onduidelijke brieven van de gemeente. Oniea is namelijk zelf ook iemand die Nederlandse taal nog niet voluit spreekt.
De terugstuurservice maakt het mogelijk om brieven terug te sturen, als die moeilijk te begrijpen zijn. De gemeente gaat er dan mee aan de haal, zij hebben een ledenpanel en extra getrainde medewerkers paraat staan om die brieven duidelijker te maken. ‘Ik vind het erg fijn dat deze actie er is gekomen,’ zegt Oniea. ‘Ik heb er zelf ook al gebruik van kunnen maken.’
Volgens Oniea is de dienst hard nodig, ‘sommige mensen in Nieuwegein hebben een andere achtergrond, of zijn naar Nederland gevlucht en die begrijpen dan dat soort brieven minder goed. Dus als je de brieven niet begrijpt dan heb je kans dat je een deadline mist en een boete oploopt.’
Hoewel ze zelf vaak wel de brieven begrijpt, heeft ze een tijd geleden voordat de actie was begonnen wel een lastige brief op de deurmat gekregen. ‘Ik heb toen de gemeente gebeld, omdat ik die brief niet begreep. De dame aan de lijn heeft mij toen wel heel goed kunnen helpen.’
De terugstuurservice biedt volgens haar precies dat soort hulp, zonder dat de mensen eerst hoeven te bellen of iemand anders moeten opzoeken. Met de nieuwe service wordt een belangrijke stap gezet richting toegankelijke communicatie onder de inwoners en gemeente.