Dat blijkt uit recent onderzoek van de Inspectie van Onderwijs , in opdracht van het Ministerie van Onderwijs. Het onderzoek wat 20 november is gepubliceerd richtte zich op het tweede jaar van het voortgezet onderwijs.
In het 158 pagina grote rapport blijkt dat maar liefst een op de zes leerlingen geen normale Nederlandse zin kan formuleren. In totaal voldoet 17% van alle leerlingen niet aan referentieniveau 1F. Met name op het VMBO is het probleem heel groot. Daar heeft 40% van de leerlingen moeite met het schrijven van een eenvoudige tekst.
Ook docenten maken zich zorgen. ‘Wat ik wel merk is dat heel veel mensen best wel moeite hebben met hun verhaal goed op papier te krijgen’ aldus Anne Kappert. Nederlands docent op het Montessori College Nijmegen. ‘Ik merk wel dat leerlingen ermee kunnen worstelen, voor een deel is dat ook gewoon ChatGPT’. Naast ChatGPT spelen ook beperkte lestijd, les druk en achterstanden door eerdere schooljaren een rol. Anne benadrukt: ‘Ik denk los van gevallen als ChatGPT dat het leraren tekort een grote rol speelt voor de verslechtering van het taalniveau. Je hebt steeds minder mensen die dat niveau wat wordt verwacht proberen vast te houden waardoor het ook niet lukt.’
Het probleem is niet alleen landelijk zichtbaar, maar ook regionaal. In Nieuwegein blijkt uit onderzoek van Stichting Lezen en Schrijven dat 60% van de inwoners moeite heeft met lezen en schrijven. Schrijfster Carry Slee riep onlangs ouders op om kinderen vaker voor te lezen en hen actief te stimuleren in hun taalontwikkeling.