Nieuwegein

Selecteer Pagina

Fietsersbond dringt aan op verkeersknip na gevaarlijke situatie in Nieuwegein

Fietsersbond dringt aan op verkeersknip na gevaarlijke situatie in Nieuwegein

Fietsers in Nieuwegein lopen nog steeds groot risico op drukke wijkwegen terwijl de Fietsersbond opnieuw pleit voor een knip om doorgaand autoverkeer tegen te houden. Volgens Clarion Wegerif van de Fietsersbond laten eerdere tests zien dat zo’n maatregel veilig én uitvoerbaar is.

Nieuwegein is ontworpen voor auto’s, waardoor veel fietspaden ontbreken. Fietsers moeten daarom vaak gebruikmaken van wijkwegen die tegelijk dienstdoen als hoofdfietsroutes, busroutes én toegankelijke wegen voor automobilisten. De combinatie van druk verkeer en een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur maakt de situatie volgens de Fietsersbond gevaarlijk.

“Het is belachelijk dat fietsers in Nieuwegein nog steeds zo onveilig zijn,” zegt Wegerif. “Automobilisten razen langs, en er is nog steeds geen concreet plan om het aantal fietsongevallen omlaag te brengen.”

De Fietsersbond wijst erop dat zij al in 2019 een knip hebben voorgesteld om doorgaand autoverkeer te weren. Analyses en eerdere tests, zoals een tijdelijke afsluiting van de Batauweg in 2023, tonen aan dat het autoverkeer hierdoor aanzienlijk daalde zonder dat winkeliers omzetverlies leden. Wegerif benadrukt dat deze oplossingen praktisch uitvoerbaar zijn, maar dat de gemeente volgens de bond onvoldoende meewerkt en dat sommige ondernemers tegenstribbelen.

De recente uitspraak van het verkeersbesluit door de rechter, waarin een eerder genomen besluit werd vernietigd, heeft de Fietsersbond ertoe aangezet opnieuw raadsleden te benaderen. Wegerif legt uit dat de bond een gedegen onderbouwing heeft gemaakt van de knip, met vergelijkingen van drie andere steden en een analyse van eerdere afsluitingen zoals die van de Batauweg in 2023. Uit die analyse bleek dat het autoverkeer aanzienlijk afnam en dat winkeliers geen omzetverlies leden.

Toch werkt de gemeente volgens de Fietsersbond niet mee, en is er ook tegenstand van ondernemers bij het Muntplein. Wegerif benadrukt dat de knip praktisch uitvoerbaar is en dat het nu eigenlijk mogelijk is om de veiligheid van fietsers te verbeteren: “Eigenlijk kan het gewoon, maar de gemeente heeft er niet zoveel zin in,” zegt ze.

De Fietsersbond dringt erop aan dat er concrete stappen worden genomen om het hoge niveau van fietsongevallen in Nieuwegein terug te dringen, en blijft pleiten voor een veilige en praktische oplossing voor de stad.

http://

Over de auteur