Geluk, trouw, gezondheid en onsterfelijkheid

Het coronavirus houdt ons land al maandenlang in zijn greep. Velen raken hun baan kwijt en worden daardoor gedwongen thuis te zitten. Ook mensen die behoren tot de kwetsbare groepen zitten massaal thuis. De vraag naar hulp wordt hierdoor alleen maar groter, maar het aanbod van hulp groeit ook. waarom willen deze mensen zich juist nu inzetten voor anderen?

Gelukkig zijn er genoeg mensen die deze hulp bieden; boodschappen voor iemand doen, de hond uitlaten of zelfs koken voor mensen uit de zorg. Deze acties worden uitgevoerd door verschillende initiatieven die worden georganiseerd.

Kraanvogel

Joost van Alkemade is de directeur van NOV: de landelijke koepel en netwerkorganisatie voor vrijwilligerswerk. “Eenvoudig gedefinieerd is vrijwilligerswerk iets belangeloos doen voor iemand anders.” Joost vertelt dat er sinds de coronacrisis veel vrijwilligers initiatieven genomen zijn. Bijvoorbeeld een boodschap doen voor de buren is ook al een vorm van vrijwilligerswerk. Op een niveau hoger worden er stedelijk en landelijk veel vrijwilliger-websites opgebouwd. Op deze sites worden de vraag om hulp en het aanbod daarvan aan elkaar gekoppeld. Volgens Joost werkt dit alleen helemaal niet: De kwetsbare groepen die de hulp nodig hebben begeven zich namelijk niet op deze sites. Die zouden direct beter benaderbaar zijn dan via zo’n site.

Sterre Landstra is in haar eentje een heel ander soort initiatief gestart. Zij is begonnen met het vouwen van kraanvogels voor de mensen die het in deze periode nog drukker en/of zwaarder hebben. De kraanvogels staan symbool voor geluk, trouw, gezondheid en onsterfelijkheid. In de brief die zij vooraf naar verschillende instanties heeft gestuurd staat het volgende: “Het werk dat jullie elke dag weer verrichten is erg belangrijk en in deze tijd alleen maar meer. Ik denk aan jullie en ik geloof in jullie. Jullie kunnen het!”