Duitse auto-industrie geraakt door importheffingen VS, maar nog harder door Chinese concurrentie

Duitse auto-industrie geraakt door importheffingen VS, maar nog harder door Chinese concurrentie

De auto-industrie in Duitsland staat onder druk. Naar aanleiding van meerdere nieuwsartikelen over de importheffingen vanuit de Verenigde Staten, zou je denken dat het daardoor zou komen. Maar volgens meerdere autodealers in Duitsland, heerst er een veel groter probleem: de kwalitatieve verbetering van Chinese automodellen.

Rasmus Wieze, econoom die veel kennis heeft over de Duitse economie, vertelt wat voor dreiging Duitsland dan ervaart. ‘De Chinese autobedrijven hebben vaak een technologische voorsprong opgebouwd met bijvoorbeeld batterijtechnologie en software in de auto’s. China kan dezelfde en soms zelfs betere modellen maken maar dan voor een veel kleinere prijs. Daardoor kan de consument misschien liever een Chinese auto willen, dan een duurdere Duitse auto.’

Die lagere kosten die China hoeft te betalen voor het maken van een auto ligt aan een aantal factoren. Zo hebben Chinese fabrikanten minder arbeidskosten en hebben zij vaak hun eigen batterijproductie, dit scheelt veel geld. Maar volgens Wieze staat ook het gedrag van de klant centraal als het gaat over deze concurrentie. ‘We zien dat Europese klanten ook wat prijsbewuster worden dan voorheen, dit zou kunnen komen door de inflatie van de afgelopen jaren. Ook blijkt uit onderzoek dat we minder loyaal zijn aan een automerk dan vroeger. Zo was bijvoorbeeld vroeger het heel normaal om altijd een Mercedes te rijden. Dat ervaren nu veel minder mensen.’

Het nieuws wat uit dit artikel en audioreportage uiteindelijk naar voren komt wijkt dus af van het oorspronkelijke nieuws. Namelijk dat de importheffingen vanuit de Verenigde Staten ervoor zorgen dat er minder Duitse auto’s worden geproduceerd. Want de cijfers liegen er niet om. Afgelopen maand is er zo’n 20% minder geproduceerd dan voorheen. Bij de autodealers in Duitsland zelf merken ze er klaarblijkelijk weinig van. Maar bij de fabrikanten zijn nu al wat banen verdwenen hierdoor. Meer hierover in de audioreportage hieronder:

Over de auteur

Jaimy Dahmes

Jaimy Dahmes (Zaanstad, 2004) is sinds jongs af aan al bezig met (lokaal) nieuws. Als kind was ze altijd nieuwsgierig en benieuwd naar wat er in de wereld gebeurt. Daarom was de stap om Mediaredactie te studeren aan het Mediacollege Amsterdam, geen verrassende keuze. Op deze school heeft zij veel ervaring opgedaan op het gebied van radio, tv en camjo. Van elke week een radio-uitzending maken tot reportages van het lokale nieuws in de hoofdstad. Tijdens deze opleiding is Jaimy erachter gekomen dat ze later graag nieuws wil publiceren en presenteren. Daarom heeft ze even later ook stage gelopen op de nieuwsredactie van Qmusic. Hier heeft ze veel geoefend met het lezen en schrijven van landelijk nieuws. Nu ze haar mbo-papiertje op zak heeft, is ze aan de slag gegaan als freelance-journalist. Dit werk verricht ze onder andere bij Qmusic en RTV Purmerend. Verder gaat ze nu ook wekelijks aan de bak bij de NOS als autocue operator. Dit valt allemaal best goed te combineren met haar huidige studie: de School voor Journalistiek. Voor deze hbo-opleiding mag zij nu ook haar eigen nieuws gaan maken voor SvJ media in de regio: Utrecht-Oost Oost. Hier gaat zij schrijven over allerlei onderwerpen, van sport tot aan zorg. Jaimy heeft onwijs veel zin in het komende jaar en kan niet wachten om jullie het nieuws uit de hyperlocal te brengen!