De NOS aan het Werk: Verkiezingsavond in Den Haag

De NOS aan het Werk: Verkiezingsavond in Den Haag

Nederland ging woensdag 29 oktober naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2025. Na het sluiten van de stembureaus om 21.00 uur volgt direct de eerste exitpoll van onderzoeksbureau Ipsos. Die peiling geeft een vroege indicatie van de zetelverdeling, gebaseerd op een steekproef van 65 zorgvuldig geselecteerde stembureaus door het hele land. De definitieve uitslag volgt pas later, nadat alle stemmen zijn geteld en de Kiesraad de officiële uitslag op vrijdag 7 november bekendmaakt. Kleine gemeenten zijn vaak als eerste klaar met tellen, terwijl grote steden zoals Amsterdam later hun resultaten doorgeven.

De campagne voorafgaand aan deze verkiezingen verliep uniek. Voor het eerst waren politieke partijen in de EU beperkt in het gebruik van advertenties via Google, Meta en Microsoft, vanwege de nieuwe wet ‘Transparency and Targeting of Political Advertising’. Vooral kleinere partijen en onafhankelijke kandidaten ondervonden hierdoor problemen om hun boodschap naar een breed publiek te verspreiden, terwijl grotere partijen en partijen met uitgesproken standpunten via nieuwsmedia en algoritmes relatief makkelijk bereik behouden. Dit zorgde voor een opvallend campagnebeeld: de klassieke strijd tussen links, rechts en midden werd versterkt door de beperkingen in online reclame.

Achter de schermen in Den Haag volgt de NOS alle ontwikkelingen nauwgezet. Marco Geijtenbeek, presentator van de podcast De Dag, was de hele avond aanwezig: “Normaal verschijnt onze podcast dezelfde dag, maar vanavond komt de recap pas morgenochtend online. Het was hectisch: interviews regelen, voorbereidingen treffen, duiders spreken, en ondertussen live de ontwikkelingen volgen. Het leukste aan zo’n avond is dat alles last minute kan veranderen; breaking news of nieuwe cijfers zorgen voor adrenaline en dynamiek.”

Zo’n verkiezingsavond is een samenspel van voorbereiding, live verslaggeving, analyse en coördinatie. Terwijl de stemmen worden geteld, verwerken journalisten alle informatie om het publiek zo volledig mogelijk te informeren over trends, stromingen en politieke gevolgen.

Benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet? Luister mijn reportage live vanuit de Tweede Kamer in Den Haag.

Over de auteur