Uit cijfers van statiegeldorganisatie Verpact blijkt dat bijna een kwart van alle statiegeldflessen het afgelopen jaar niet is ingeleverd. Hierdoor lopen consumenten 139 miljoen euro mis.
De inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft Verpact een last onder dwangsom opgelegd. De ILT is toezichthouder en stelt doelen op betreft statiegeld, deze moet Verpact vervolgens uitwerken en behalen. Met deze dwangsom wil de ILT dat de inzameldoelstelling van 90% wordt behaald.
In deze dwangsom aan Verpact staan onder meer de volgende eisen:
- Verpact moet een financiële prikkel geven of statiegeld verhogen
- Het aantal inleverounten moet verhoogd worden met 5.400 vóór 1 januari 2027
- Informatievoorziening moet verbeterd worden
Verpact vindt deze doelen niet haalbaar. Een woordvoerder van Verpact laat zelf weten, ‘Gedragsverandering vraagt tijd en geduld. Mensen moeten hun gedrag aanpassen en dat is één van de lastigste dingen die er is. Dat zien we terug in het statiegeld.’ Ook zegt de woordvoerder, ‘De landen waar statiegeld hoger is, halen ook niet sneller of hogere inzamelpercentages. Er ligt een heel sterk pakket van maatregelen in ons plan van aanpak dat loopt tot en met eind 2026.’
Benieuwd hoe dit zo gekomen is en wat de gevolgen zijn? Luister dan naar de reportage van verslaggever Emma Rosendaal: