Escaperooms: van vermaak tot onderwijs

Escaperooms: van vermaak tot onderwijs

Woensdag 1 oktober was het de Dag van de Escaperoom. Wat begon als een hype is inmiddels een vaste waarde in Nederland. Uit cijfers van Escape Rooms Nederland blijkt dat er inmiddels meer dan duizend escaperooms in het land zijn. Daarmee behoort Nederland tot de landen met de hoogste dichtheid aan escaperooms per inwoner. 

Een van de fanatieke bezoekers is Thomas Simmering. Hij bezocht al meer dan zestig kamers en werkt zelf in een escaperoom. “Het verveelt nooit,” zegt hij. “Elke ruimte heeft een ander verhaal en andere puzzels. Dat maakt het spannend en uitdagend.” 

De populariteit beperkt zich niet langer tot recreatie. Escaperooms vinden steeds vaker hun weg naar onderwijs en trainingen. Volgens deskundigen zijn ze geschikt om samenwerking en probleemoplossend vermogen te ontwikkelen. 

In een reportage van journalist Flip Schaafsma wordt dit verder onderzocht. Daarin vertelt Marc, eigenaar van AdventurEscape Utrecht, hoe hij nieuwe kamers bedenkt en bouwt. Ook komt Theo, docent aan de Marnix Academie, aan het woord. Hij werk met educatieve escaperooms voor de leraren opleiding. 

Over de auteur

Flip Schaafsma

Flip Schaafsma Nieuwegein (2006) Mijn naam is Flip Schaafsma en ik ben opgegroeid in Driebergen. Nadat ik mijn HAVO heb afgerond ben ik mij gaan oriënteren op een vervolgopleiding. Ik ben vol gegaan voor journalistiek, dat doe ik in het prachtige Utrecht aan de HU. Ik ben in veel dingen geïnteresseerd zoals sport, misdaad, cultuur en politiek.