Gen Z op datingapps: ‘Er is behoefte aan meer authenticiteit’

Gen Z op datingapps: ‘Er is behoefte aan meer authenticiteit’

Foto: Pexels

Datingapps zijn een populaire manier om contact te vinden met anderen, vooral als dit gaat om de liefde. De apps worden dan ook al jaren massaal gebruikt. Tinder is met zijn miljoenen actieve gebruikers wereldwijd de populairste. Toch neemt deze populariteit af.

Online daten kan een mooie oplossing zijn voor mensen die moeite hebben met liefde vinden in eigen hun kring. Hier is dan ook veel gebruik van gemaakt, vooral tijdens corona. Datingapps zagen een enorme groei in het aantal downloads. Het aantal gesprekken, en de duur van deze gesprekken namen ook toe. En toen de lockdown voorbij was waren mensen ook weer klaar om elkaar in het echt te ontmoeten. Zo bleek ook uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Bumble. Hieruit bleek dat de door hen ondervraagden denken dat singles er meer voor zullen gaan na de lockdown.

Dit jaar moet Bumble echter 30% van haar personeel ontslaan en kondigde ook het moederbedrijf van datingsapps Tinder en Hinge aan dat ook zij personeel zal moeten ontslaan. Lizzy van Hees maakt met Emma de Thoars het boek Single. En zij denkt dat juist door de coronaperiode jongeren minder geïnteresseerd zijn in online daten. ‘Het socialiseren van die generatie heeft twee jaar lang een deuk opgelopen. Zij zijn het daardoor niet meer gewend om een blauwtje te lopen’. Van Hees valt ook op dat swipen vaak lang duurt voordat je een match hebt, hier zijn jongeren klaar mee. ‘Er lijkt ook meer behoefte aan een ervaring met elkaar daten.’

Ook blijkt uit onderzoek van The Times dat Gen Z minder onenightstands heeft dan generaties voor hen. Slechts 23% van Gen Z zou onenightstands hebben ten opzichte van millenials die in 2004 78% procent uitmaakten.

Een van de redenen achter deze verschuiving zou zijn ‘dating fatigue’. Uit een enquête van Bumble gaf 70% van de ondervraagden aan zich emotioneel uitgeput te voelen door online daten. Dit komt door de behoefte aan meer offline contact, maar ook is dit deels te wijten aan de opmars van ‘toxische datingpraktijken’ zoals bijvoorbeeld ghosting.

Datingapp Breeze werkt heel anders dan andere datingapps. Volgens maker Marcha Goei heeft Gen Z behoefte aan authenticiteit. Benieuwd hoe zij proberen om Gen Z bij zich te houden? Kijk dan naar de reportage hieronder:

Over de auteur

Emma Rosendaal

Emma Rosendaal (2004) is een beginnende journaliste en studeert aan de hogeschool van Utrecht. Momenteel is ze actief in gemeente De Bilt en maakt ze elke week een nieuwsbericht over het lokale nieuws. Emma wil graag haar onderwerpen objectief benaderen en wil beide kanten van het verhaal aanhoren. Haar interesse ligt bij interviewen en presenteren. Ze vindt de mens en cultuur heel interessant en wil graag mensen zo benaderen dat ze zich comfortabel genoeg voelen om hun verhaal aan haar te vertellen. Later zou ze graag op reis mensen willen interviewen en willen presenteren. Emma is te bereiken via mail op: emma.rosendaal@student.hu.nl