Duitsland wil einde maken aan ‘pingpongprijzen’: wat betekent dat voor automobilisten?

Duitsland wil einde maken aan ‘pingpongprijzen’: wat betekent dat voor automobilisten?

De benzine prijzen veranderen in Nederland meestal hooguit enkele keren per dag, maar in Duitsland gebeurt dit op één dag twintig tot soms wel vijftig keer. Politici in Baden-Württemberg hebben een voorstel gedaan om de pingpongprijzen tegen te gaan. 

De snelle schommelingen ontstaan doordat tankstations realtime elkaars prijzen volgen en binnen enkele minuten reageren op concurrenten. Hierdoor kunnen automobilisten geen betrouwbaar moment kiezen om te tanken: een prijs die je ’s ochtends in een app ziet, kan een kwartier later zomaar tien cent duurder zijn. Deze situatie wordt in Duitsland steeds vaker aangeduid als het probleem van de ‘pingpongprijzen’.

Om aan die onvoorspelbaarheid een eind te maken, heeft de deelstaat Baden-Württemberg een voorstel ingediend in de Bondsraad. Zij willen het Oostenrijkse model invoeren, waarbij tankstations nog maar één keer per dag de prijs mogen verhogen, op een vast tijdstip. De prijs verlagen mag wel de hele dag. Volgens voorstanders zorgt dit voor rust en duidelijkheid, omdat consumenten dan weten wanneer de prijs verandert. Ook zou het de frustratie bij tankstationpersoneel verminderen, omdat zij nu regelmatig te maken krijgen met klanten die boos zijn over plotselinge prijsstijgingen. Critici waarschuwen dat de maatregel averechts kan werken doordat tankstations slechts één kans per dag hebben om de prijs te verhogen. Daardoor zou de gemiddelde prijs juist hoger kunnen uitvallen.

Voor Nederlandse automobilisten, vooral grensbewoners die regelmatig in Duitsland tanken om tientallen centen per liter te besparen, kan dit voorstel grote gevolgen hebben. Als de gemiddelde Duitse prijs stijgt, verdwijnt een deel van het huidige prijsvoordeel. Waar een ritje over de grens nu soms een besparing van tien tot dertig cent per liter oplevert, kan dat in de toekomst afnemen of zelfs helemaal wegvallen. Hoe groot dat effect precies zal zijn, hangt af van hoe streng de maatregel wordt ingevoerd en hoe tankstations hun prijsstrategieën daarop aanpassen.

De Bondsraad bespreekt het voorstel later dit jaar. Tot die tijd blijft de Duitse brandstofprijs nog gewoon pingpongen en blijft de zoektocht naar het goedkoopste tankmoment voor veel automobilisten een dagelijkse sport.

Roos van Barneveld ging zelf naar de Duits Nederlandse grens om te onderzoeken wat automobilisten en tankstationhouders van het voorstel vinden. Aan de pomp hoort ze uiteenlopende reacties van zowel Duitse als Nederlandse automobilisten. Ook sprak ze met Erik de Vries, directeur van NOVE, de brancheorganisatie voor de zelfstandige brandstofhandel. Hij legt uit welke economische gevolgen het voorstel kan hebben en waarom de maatregel volgens hem nadelig kan zijn.

Over de auteur

Roos van Barneveld

Mijn naam is Roos van Barneveld. Ik woon in Amsterdam en reis dagelijks naar Utrecht om nieuws te maken voor OnAir, de studentenomroep van de opleiding Journalistiek. Ik ben nieuwsgierig, luister graag naar verhalen van betrokkenen en wil met mijn producties impact maken op publiek. Later zie ik mezelf presenteren en programma’s ontwikkelen over diverse maatschappelijke thema’s en aangrijpende gebeurtenissen. Op dit moment schrijf ik nieuwsberichten voor onze wekelijkse uitzending; OnAir is elke vrijdag om 11.30 uur te horen of te zien.