Afgelopen week was het internationale dyslexia awareness week. Deze week wordt gecoördineerd door de European Dyslexia Association en is er op gericht om meer bewustzijn en erkenning te creëren. Dyslexie is voor velen namelijk nog altijd een onzichtbare handicap.
Leerproblemen, een verlaagd zelfvertrouwen en hindernissen in het dagelijks leven. Dit zijn allemaal gevolgen van dyslexie. Het voornaamste probleem is echter dat er vandaag de dag nog altijd niet genoeg erkenning wordt gegeven aan dyslexie. De gevolgen die dit met zich meebrengt zijn groot. Mensen met dyslexie voelen zich niet gezien en begrepen op hun school, werk of studie. Zelfs vanuit familieleden kan onbegrip komen.
Uit onderzoek is gebleken dat dyslexie invloed kan hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling. ‘Er zijn leerlingen die faalangst, een laag zelfbeeld of soms zelfs een depressie ontwikkelen als gevolg van dyslexie’, vermeldt de Onderwijsconsument op hun site. In het wetenschappelijk onderzoek van A. Aerts, M. Loncke en A. Geudens, ‘Wat werkt (niet) in de ondersteuning en begeleiding van jongvolwassenen met dyslexie?’, wordt dit bevestigd.
Uit dit onderzoek blijkt tevens dat begrijpend lezen moeilijker is voor jongvolwassenen met dyslexie dan men zou verwachten. Daarnaast komen ook zwakke schrijfvaardigheden naar voren als probleem. Wat erg effectief blijkt te zijn is het betrekken van de directe omgeving van de jongvolwassenen voor ondersteuning. Denk hierbij aan docenten, mentoren en ouders. Dit kan gecombineerd worden met digitale programma’s, maar hierbij blijven reflectie en interventie noodzakelijk. Het programma ‘Wijzer op weg’ bevat hulpmiddelen, zodat studenten na afloop beter inzicht hebben in welke hulpmiddelen beschikbaar zijn en wat ze zelf nuttig vonden.
Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat niet iedereen met dyslexie dezelfde uitdagingen ervaart en dat het aanpassen van de hulp op de behoeftes van het individu dus zeer belangrijk is. Het is heel persoonlijk wat voor soort hulp goed voor iemand werkt.
Luister hieronder naar de audioreportage van verslaggeefster Nathalie Leget: