Noord Brabant meeste verkeersdoden van alle provincies

Noord Brabant meeste verkeersdoden van alle provincies

In deze datavisualisatie kun je de trend zien omtrent het aantal verkeersdoden in de afgelopen 10 jaar en in welke provincies de meeste doden vallen. Uit de datavisualisatie blijkt dat ondanks de steeds veiligere auto’s het aantal doden stapsgewijs is toegenomen. Wat vooral opvalt is de enorme stijging vanaf 2020 toen zijn het aantal doden van 610 naar 745 in 2022 gegaan. Is deze stijging te linken aan de toen durende pandemie? (corona)

Ik sprak met verkeersexpert Henk Schravemade, ‘’de stijging zelf is al schokkend genoeg want een stijging van 25% ten opzichte van het jaar daarvoor is een duidelijke aanwijzing dat we het nog niet in orde hebben in Nederland’’ De vraag is nu hoe lossen we dit op? ‘’ Het antwoord daarop is niet eenvoudig en eenduidig maar dat het ei van Columbus niet bestaat dat is duidelijk. Het verbeteren van de verkeersveiligheid vraagt om aandacht, meerjarige planningen, investeringen en met name inzet op een grote diversiteit van thema’s, want de opgave is groot’’

In de datavisualisatie komt ook uit dat de meeste doden onder fietsers zijn. in 2022 was dit het record aantal van 290 doden. Het hoogste aantal doden onder auto inzittende is in de jaren 2017, 2018 en 2019 gelijk gebleven namelijk 237. Het hoogste aantal doden onder niet bestuurders was in 2015, namelijk 250 doden. Sinds 2013 loopt het stapjes gewis op tot aan 2020 dan schiet het aantal verkeersongevallen de lucht in.

Wat opvallend is, is dat vooral fietsers steeds vaker betrokken zijn bij dodelijke ongelukken dan andere bestuurders/niet bestuurders. Een zorgelijke constatering volgens Henk Schravemade. (Onderzoeker van SWOV) ‘’Fietsers zijn onwijs kwetsbaar in het verkeer, ze hebben vaak een zwakke plek in het verkeer en dat terwijl ze toch vaak hoge snelheden behalen en daarom is preventie onwijs belangrijk om het aantal verkeersslachtoffers te laten dalen in het verkeer en specifiek onder fietsers. Fietsers zouden er goed aan doen om een helm te dragen’’ uit onderzoek blijkt dat onder de fietsslachtoffers maar 3% een helm droeg. Een andere manier is om gevaren punten te verbeteren. Er zijn veel wegen in Nederland waar regelmatig ongelukken voorkomen, vaak omdat het er te druk is van meerdere kant of omdat het niet duidelijk staat aangegeven.

Ongevallen gebeuren niet zomaar. De meeste ongevallen komen voort uit de volgende “verkeerskillers”. Overdreven snelheid: mensen houden zich niet aan de aangegeven snelheid, rijden onder invloed: er zijn nog steeds mensen die met een te hoge promillage achter het stuur gaan zitten, slaperigheid: na lange ritten, denk aan vrachtwagen chauffeurs begint vermoeidheid een rol te spelen en als laatste niet het dragen van een veiligheidsgordel. daarom is het informeren over verkeersveiligheid nog steeds cruciaal want mensen blijven bellen, appen enzovoort zonder dat de consequenties daarvan bij ze doordringen op het moment dat ze het doen.

Doormiddel van deze cijfers kwam ik achter een opvallende trend waar je niks over hoort, namelijk dat Noord Brabant het hoogste aantal verkeersdoden heeft van alle provincies namelijk 120. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de dichtstbevolkte provincie Zuid-Holland (76) is dit opvallend te noemen.

Ik sprak met Paul van de Coevering mobiliteitsexpert van de Breda university. over dit opmerkelijk iets. Paul is expert op het gebied van wisselwerking tussen stedelijke ontwikkeling en mobiliteit met een accent op fietsen en deelmobiliteit. ” Het is opvallend maar niet onverwacht. Brabant beschikt met ruim 23 km aan wegen over het grootste wegennet van Nederland. Ook wordt er veel gefietst in Brabant door jong en oud, wat ook niet helpt voor de verkeersveiligheid. Het is niet zo dat de wegen in Brabant per se gevaarlijker zijn dan andere wegen. veel ongelukken gebeuren door omstandigheden. Het is belangrijk om de wegen veilig in te richten en mensen moeten worden bewust gemaakt van gevaarlijk gedrag.

Ik heb mijn datavisualisatie gemaakt via Flourish en dit heb ik gedaan aan de hand van een dataset op Excel. Ik heb mijn data gehaald uit onderzoeken van de rijksoverheid en via SWOV.nl. Ik heb ook veel informatie gekregen vanuit de gesprekken met de experts.

Over de auteur

Max Vorster

Maximilian Vorster is een journalist die zich overal in vast bijt. Zijn hart ligt in de sport en dat is dan ook iets wat Maximilian graag in zijn vrije tijd doet. werkgevers noemen Maximilian een harde werker en een echte doorzetter. Direct met Maximilian in contact? Mail dan naar maximilianvorster@gmail.com of stuur een berichtje op LinkedIn. Tot snel!