Nederland is altijd al een aantrekkelijk land geweest voor internationale studenten. We beschikken over een hoogwaardig onderwijssysteem, een multiculturele samenleving en volgens EF English Proficiency Index zijn we de beste Engels-sprekers ter wereld van landen waar Engels geen officiƫle taal is.
De afgelopen jaren is het aantal internationale studenten in Nederland gegroeid, maar hoeveel internationale studenten zijn er in Nederland, waar komen ze vandaan en voor welke universiteiten kiezen zij?
Om deze vragen te beantwoorden hebben we drie data-visualisaties gemaakt op basis van gegevens van Nuffic, het CBS en de LSVB (landelijke studentenvakbond). Nuffic houdt zich bezig met internationalisering binnen het onderwijs, ze doen dan ook veel onderzoek onder internationale studenten. Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) heeft cijfers gepubliceerd over het aantal internationale studenten per studie en universiteit. De LSVB doet jaarlijks een survey onder internationale studenten met betrekking tot waar zij studeren en andere zaken. De dataset die we hebben gebruikt is hier te vinden.
De eerste data-visualisatie laat het aantal internationale studenten in Nederland per jaar zien. Hier valt direct op dat er een gestage stijging is van het aantal internationale studenten, en dat deze groei vanaf 2016 exponentieel stijgt. Waar we in 2005 nog 33.000 internationale studenten telde in Nederland, waren dit er in 2022 123.000. Dat is een toename van 272,8%.
Door te kijken naar waar deze studenten vandaan komen vallen een aantal dingen op. De tweede data-visualisatie laat het totaal aantal buitenlandse studenten per land per jaar zien. De visualisatie toont de top 14 landen van herkomst. Hieruit blijkt dat het aantal studenten dat afkomstig is uit deze landen vrijwel gelijk blijft, oftewel dat de stijging van het aantal internationale studenten voornamelijk komt door studenten uit andere landen buiten de top 14 die naar Nederland komen.
Er komen met name veel studenten uit Duitsland studeren in Nederland, verder zijn er veel Chinese, Italiaanse, Britse en Belgische studenten die zich aanmelden voor een Nederlandse universiteit.
De derde datavisualisatie maakt een vergelijking tussen het totaal aantal Nederlandse en internationale eerstejaarsstudenten zien per Nederlandse universiteit. Hier valt op dat er grote verschillen zijn in het aandeel internationale eerstejaarsstudenten per universiteit. Zo komt bij de Universiteit van Maastricht 50% van de eerstejaarsstudenten uit het buitenland en is dit bij de Universiteit Utrecht slechts 14%. Hoe deze grote verschillen te verklaren zijn is lastig uit te leggen. Het zou te maken kunnen hebben met het aanbod van de studies, sommige studies zouden onder buitenlandse studenten bijvoorbeeld populairder kunnen zijn.
De data-visualisaties laten zien dat Nederland door de jaren heen alleen maar populairder is geworden als bestemming voor internationale studenten. Het aantal internationale studenten is in de afgelopen jaren gestaag gegroeid, zowel in absolute als in relatieve termen. De internationale studenten komen uit veel verschillende landen en lijken ook uit steeds meer verschillende landen te komen. Dit bevordert de Nederlandse multiculturele samenleving. Ook brengt dit uitdagingen met zich mee, hoe kunnen we de kwaliteit, toegankelijkheid en diversiteit van het onderwijs blijven waarborgen? En hoe bevorderen we samenwerking tussen nationale en internationale studenten?