De hele maand december hoor je allemaal verschillende kerstnummers op de radio. Dat is niet zo gek, want het is immers de kerstmaand. Deze maand heeft ontzettend veel invloed op de “top zoveel” muzieklijsten. Bijvoorbeeld in de vele lijsten van Billboard. Billboard brengt verschillende toplijsten uit: de Billboard top 200, Billboard Holiday 100, Billboard Hot 100 per jaar en nog veel meer. Genoeg hitlijsten om naar te kijken dus, maar specifiek kijk ik naar de Billboard Hot 100 per jaar. In die lijst staan allemaal verschillende bekende artiesten; The Weeknd, Dua Lipa, Harry Styles, Miley Cyrus en nog zoveel meer. Maar als je wat meer naar beneden scrollt staat daar ineens Mariah Carey met “All I want for Christmas is you” ook wel (AIWFCIY). Een kerstnummer in een toplijst van voor de rest allemaal gebruikelijke genres? Hoe zit dat?
Het is belangrijk om te benoemen dat Mariah Carey voor 2020 niet in de Hot 100 jaarlijkse lijst gekomen is. Dat is opmerkelijk, want haar nummer bestaat als sinds 1994. Dit heeft verschillende oorzaken: bepaalde regels zijn bij Billboard veranderd, waardoor terugkerende nummers wel in de Hot 100 lijst mogen komen. Daarnaast heeft Carey haar kerstalbum in 2019 uitgebracht op Spotify, hier zat onder meer het nummer “All I want for Christmas is you” in en ze heeft het nummer rond dezelfde tijd op YouTube geplaatst. De laatste ontwikkelingen, zorgen voor meer streams waardoor ze, met de aanpassing van de regels, in de ranking beland. In de visualisatie is 2019 te zien om aan te tonen dat ze daarvoor niet in de ranking stond.
Volgens radio-dj Robbert Beurse is het helemaal niet zo gek dat er kerstnummers in zo’n lijst staan. Al helemaal niet het nummer van Mariah Carey. “All I want For Christmas is you wordt tijdens de kerstmaanden grijs gedraaid,” vertelt Beurse. “We kunnen een nummer als Europapa niet ieder uur op de radio afspelen, dan worden mensen gek, maar tijdens de kerstdagen doen we dat wel met Mariah Carey, dat is dan normaal.” Aanvullend op wat Beurse vertelt, zijn radiostudio’s niet de enige die het nummer afspelen. Ook de mensen zelf spelen dit nummer op Spotify, Youtube of andere streamingdiensten af. Beurse vertelt dat het nummer hierdoor maar een paar duizend keer beluisterd hoeft te worden voordat het op het niveau komt van de gebruikelijke nummers in de hitlijsten.
Op Instagram doe ik een korte poll onder mijn vrienden met de vraag: “Waarom luisteren jullie naar All I want for Christmas is you van Mariah Carey?” Hier komen verschillende reacties op, want veel verschillende mensen luisteren naar haar nummer. Korte reacties als “omdat het kerst is” of langere reacties “ik luister naar Mariah’s kerstnummer voor de energie die het uitstraalt en de associatie met de kerstperiode. Familie, vrienden, gezelligheid bijvoorbeeld.” Ook reageren mensen dat ze er helemaal niet naar luisteren. Het boeit hen niets meer, omdat ze het al zovaak gehoord hebben of terwijl “they don’t care”. Een oplettende volger wijst mij erop dat het nog maar april is, veel te vroeg dus om over kerstmuziek te praten.
Maar toch blijft Mariah Carey’s kerstnummer een van de grootste en bekendste nummers tot nu toe. Waarom haar nummer zo’n succes heeft, is voor Beurse ook niet duidelijk: “Als ik dat wist, zou ik ook een kerstnummer gaan maken!”
Data verantwoording
De data die gebruikt zijn in dit artikel komen van Billboard en Spotify. De Billboard Hot 100 lijsten per jaar staan vast, die data zijn dus actueel. De data van de Holliday Top 100 is een wekelijkse lijst, dit houdt in dat die per week verandert. De data zijn op het moment van schrijven actueel, maar daarna niet meer. Hetzelfde geld met de hoeveelheid streams die op Spotify te zien zijn, dit worden er natuurlijk steeds meer. De data die Billboard gebruikt bestaat uit streaming op platforms als Spotify, de radio, YouTube en daarnaast op basis van verkoop. Deze data wordt bij elkaar opgeteld en in een van de vele lijsten gezet.