https://public.flourish.studio/visualisation/16877736/
In de evolutie van het Nederlandse festivallandschap is een duidelijke trend te zien. Deze trend is niet alleen zichtbaar in het aantal evenementen dat jaarlijks wordt georganiseerd, maar ook in de omvang van deze festivals. Neem bijvoorbeeld Zwarte Cross, dat met zijn indrukwekkende bezoekersaantallen van 237.500 mensen nu het grootste festival van Nederland is. Deze groei gaat gepaard met een stijging van ticketprijzen, maar de vraag blijft onverminderd hoog.
De festivals blijven dus groeien en ontvangen bijna elk jaar meer bezoekers. Het fenomeen van uitverkochte festivals, zoals bij Lowlands, waarbij honderdduizenden mensen in de wachtrij staan voor slechts een fractie van de beschikbare kaartjes, laat duidelijk de populariteit van deze evenementen zien. Zelfs dit jaar, nu de prijs is gestegen naar 325 euro, was Lowlands binnen minuten uitverkocht. Slechts 65.000 gelukkigen kunnen een kaartje bemachtigen. Tien jaar geleden was dit aantal nog maar 55.000, wat de exponentiële groei van de festival industrie in Nederland benadrukt. Zoals weergegeven zie je dat elk festival meer bezoekersaantallen heeft gekregen. De data hiervan wordt na lang terugscrollen gevonden op de websites van de festivals. Ook aan deze data is de positie van de festivals te zien. De specifieke data van elk jaar geven de festivals niet zomaar op. Maar één ding hebben alle festivals in gemeen, of ze nou hun eerste editie in 1967 hadden of in 2013, groei.
‘’ Dat de festivals blijven groeien is in mijn ogen geen wonder, zegt Roel van Rixtel, die is afgestudeerd in Leisure and Event-management en op veel festivals heeft gewerkt. ‘’ De populariteit en vraag naar festivals blijft stijgen, zo ver deze festivals dit aan kunnen zullen zij ook blijven groeien.’’.
Naast deze kwantitatieve verandering valt het ook op dat festivals steeds meer diversiteit en variatie bieden in hun programmering. Dus een breder scala aan muziekgenres, maar ook andere vormen van kunst, cultuur en entertainment. Maar valt de magie niet weg als elk festival groot en massaal wordt? ‘’ Dat is een goede vraag, maar zolang iedereen kaartjes blijft kopen, zie ik geen verandering in de groei voor de toekomst. Wel zie je ook een groei in het aantal festivals dat er elk jaar bijkomen. Misschien stagneert hierdoor ooit de groei.’’, aldus Roel van Rixtel.
Kortom, met elke zomer lijken deze festivals nieuwe records te breken en een blijvende impact te hebben op de manier waarop mensen samenkomen en vieren in Nederland. Of deze groei zal stagneren is de vraag. ‘’Nederland is ook maar zo groot, op een gegeven moment houdt het op.’’
Verantwoording data:
Ik heb data opgevraagd bij alle tien festivals die zijn weergegeven in de bubble chart. Deze data mochten de festivals niet weggeven, dus was het zoeken geblazen. De eerste en laatste editie van alle festivals was te vinden op de websites van deze festivals, zo is het verschil te zien en de groei. De bubbels geven de grootte van de festivals aan.